Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alexas skrev:Landsväg med lite uppför och lite nedför, 80 km/h.
Snittet landade på 4.1 enl färddator. Klart godkänt!
Det är vid den här typen av körning som min D5 AWD automat kan komma lite under 6 l/100 km. Så där ser man en klar förbrukningsskillnad. Men det är ju förstås så att det inte bara är motorn det skiljer på, utan även fyrhjulsdrift och automatlåda.
Nu har jag varit ute på långtripp till Eksjös julmarknad och kollade samtidigt förbrukningen.

Sträcka: Eslöv - Eksjö via Älmhult, Växjö och Vetlanda. 273 km enl. färddatorn.

Hastighet: Alltid +10 km/h. Snitt enligt färddatorn 82 km/h.

Förutsättningar: Blåsigt och regnigt hela vägen. 8°.

Så, resultatet då. 4,4 l/100km enligt färddatorn och vid pump (tankade på OKQ8 precis vid centrum) 4,8 l/100km.

Klart godkänt med tanke på förutsättningarna!
Längesedan en uppdatering kom.

Sträcka: Eslöv - Jönköping
Bild

Väder: Runt 2° hela vägen. 4 m/s. Sol.

Höll hastighetsgränserna hela vägen. Landsväg första 50 km. 50-80 km/h.

E4 mellan 110-120 km/h. Liten bit 100 km/h.

Hela tiden med farthållare, extravärmare på auto och 3 passagerare.

Däck: Vinter, 215/65-16, Nokian Hakkapelliitta R2 SUV.

Resultat:
Bild
apersson850 skrev:Om detta är sant har jag dock själv kört alldeles för lite i Tyskland med min diesel för att kunna avgöra för egen del. Däremot vet jag att färddatorn i min gamla bensindrivna 850 Turbo visade samma sak som jag fick fram om jag räknade ihop vad jag tankade.
Japp. Stämmer perfekt med erfarenheterna från min 855 T5 -94. Den färddatorn var exakt också i andra avseenden. Man kunde få fram hur mycket hastighetsmätaren visade fel genom att ställa in konstantfarthållaren på något värde och sedan nollställa färddatorn och kika på vilken genomsnittlig hastighet den sedan räkade fram. Det värdet stämde med den verkliga hastigheten. Så har det tyvärr inte varit på senare bilar.

När det gäller bränsleförbrukningen vet jag att den verkliga förbrukningen är ungefär fyra procent högre än den färddatorn visar på min V70 T5 -02. Har ännu inte haft möjlighet att göra motsvarande jämförelse på min V70 D4 -15. Hastighetsmätaren visar ca fem km/h för mycket på båda bilarna och färddatorn visar samma hastighet som hastighetsmätaren.

Testade att ladda när bilen hade stått […]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]