Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har i en annan tråd gnällt lite på vilket skämt Volvos "sportchassi" var. Jag går nu i funderingarna på att byta ut dämpare och fjädrar till tex. Bilstein B12 Pro-kit http://www.bilstein.de/en-uk/products/s ... 2-pro-kit/ för att få det lite mer likt Audi's S-Line eller BMW's M-Sport utan att för den delen få ett stenhårt chassi.

Någon som gjort det här inne eller har några rekommendationer?
Jag bytte på min S80 -05 för att fjädrar och stötdämpare började bli lite mjuka tyckte jag.
Så jag satte på en Sänkningssats HR fjädrar sänkning 30mm och Koni FSD kit.

Efter det fick jag en betydligt styvare bil men tyvärr också lite väl hård.
Varenda ojämnhet i vägen kändes och komforten försvann från den tidigare så sköna S80´in. :-)

Men vill man ha ett sportigare chassi så får man väl göra lite avkall på komforten.
Men kanske ska vänta från man har bytt från sina 17" Nokian Hakka 8 till original 18" sommardäck innan man byter kanske?
least skrev:Dum fråga men, varför köpte du inte en S-line från början?
Tyvärr så gick jag väl på lite med Volvos text att det skulle vara "sportfjädring" på bilen. Men jag trodde inte den skulle vara SÅ dålig. Därav tänkt byte. Bilstein B6 kikar jag på. Progressiva med fjädrar.
Slasse skrev:Men kanske ska vänta från man har bytt från sina 17" Nokian Hakka 8 till original 18" sommardäck innan man byter kanske?
För det första så är vinterdäck MYCKET mjukare i stommen än sommardäck. Så vänta du tills du bytt till sommardäck innan du bestämmer dig för nya dämpare.

Jag har V70 med R-design sportchassie och kan säga att skillnaden mellan 16" vinterdäck och 19" sommardäck är enorm. Trodde först det va något fel på bilen när jag satte på vinterdäcken för hela bilen kändes svampig :)
krolleg skrev:
Slasse skrev:Men kanske ska vänta från man har bytt från sina 17" Nokian Hakka 8 till original 18" sommardäck innan man byter kanske?
För det första så är vinterdäck MYCKET mjukare i stommen än sommardäck. Så vänta du tills du bytt till sommardäck innan du bestämmer dig för nya dämpare.

Jag har V70 med R-design sportchassie och kan säga att skillnaden mellan 16" vinterdäck och 19" sommardäck är enorm. Trodde först det va något fel på bilen när jag satte på vinterdäcken för hela bilen kändes svampig :)
Ja... det får nog bli så. :)
Jag har sportsats, dämpare och fjädrar på min v70 2,5ft-10 från chassit.se
tycker den blev betydligt fastare men inte jätte stötig på 16" vinterdäck, få se hur de går med 245/35-20 sen.
Min kändes riktigt svajig med vinterdäck och orginal fjädring, så än så länge jättenöjd.

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]