Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Ska börja med att säga att jag tycker mina Hakka 8 är dom bästa vinterdäck jag haft! (Förutom ljudnivån).
Men faan, så här gör man inte.. :( Nu tror jag inte Nokian är det enda märke som fuskat... men det gör det inte sämre.

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... i-flera-ar
Spoiler »
Skulle jag vara säker på att nån av dom andra tillverkarna inte fuskat skulle jag köpa nästa uppsättning hos dom.
Mina Hakka R är de bästa jag haft och lär fortsätta med Nokian ändå. Samma med mina Nokian sommardäck, kanonbra.

Log trots allt lite när jag läste det, någon här har skrivit att jag köper Nokian för att de fuskar inte i testerna, står dock för mycket pengar på spel så klart de gör om de kan, tyvärr. Har helt slutat läsa tester sedan många år då det för ofta är för svårt utan insyn att se om de än manipulerade eller inte.
Vissa däcktestare har börjat köpa däck i butik istället för att "få" från tillverkarna. Då bör det vara svårare för tillverkarna att fuska...
Användarvisningsbild
av taxi
Amarace skrev:Trots det så är ju faktiskt Nokian bäst tycker jag.
Jag förlåter dom direkt :D
Mina "R" är också dom bästa jag haft, trots att dom är dubbfria är dom bättre än alla dubbade däck jag kört. Jag kan nämna att just nu sitter nya Kuhmo dubbdäck på saaben, men dom blir ändå ordentligt slagna av Nokiandäcken på volvon. Båda bilarna är förstås gamla, men inte kan väl volvon ha så mycket bättre väghållning från början?
Man kan inte lita på nått längre... Enda riktiga sättet att få reda på hur saker fungerar är att prova själv... Däck är ju dock varken gratis eller något man gärna "bara provar", kan bli dyrt...

Synd att även nokian "måste" fuska... nokian har ju ändå riktigt bra omdöme här i norden, och det har ju inget med massa tester att göra, utan folks egna erfarenheter av deras däck. Dom gör bra däck helt enkelt, och borde inte behöva fuska sig igenom tester...
Det gällde väl bara däcket "Weatherproof All weather". I den myglarkultur som härjat inom fordonsbranschen så har nog alla fabrikanter fuskat där de kunnat.
Håller för övrigt med tidigare talare, Kör med Nokian Hakka R dubbfritt efter många år med dubbat av diverse märken, och är fascinerad över vilket grepp det är. Men då kör jag huvudsakligen på vägar täckta av packad snö och is.
Alla fuskar, nokian, continental, bridgestone m fl har också fuskat.
Att nokians vinterdäck är mindre bra på snö syns tydligt på däckmönstret som är för litet för att få bra grepp.

Största fuskaren är tydligen continental som lurat skiten av teknikens värld o svenska folket!
Det är mycket anmärkningsvärt att continental vann 10 av 13 separata däcktest hos Teknikens Värld!
Conti vann som bästa sommardäck
Conti blev bäst i alla 3 typerna av vinterdäck, i samma test:
Conti vann som bästa Dubbdäck
Conti vann som bästa nordiska friktionsdäck
Conti vann som bästa europeisk friktionsdäck
I andra däcktester, t ex aftonbladets, så kommer continental på 2:a, 3:e och 5:e plats.
Mer om däcktest och fusk finns här:
http://www.aftonbladet.se/bil/dacktillb ... 1624901.ab
http://www.atl.nu/teknik/dacktest-stopp ... ar-om-fusk

Är det däcktillverkaren som fuskat, eller är det däcktestaren som fuskat genom att ta emot däck gratis från tillverkarna utan att misstänka manipulation?

Jag har sparat samtliga däcktester jag kunnat hitta och det är i princip alltid asiatiska däck som kommit sist. Är det för att de är sämst, eller är det för att nankang, toyo m fl inte skickat separata däck från däckfabrikerna i kina till däcktestarna i Sverige?
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS