Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Råraksätaren
Dubbdäcksfunderingar

Jag var och tittade på en bil som jag funderar på att köpa.
På vänster hjul fram sitter ett dubbdäck med namnet Marangoni, 205x55 R16 94T MS, vänster bak Marangoni, 205x55 R16 94T MS, höger fram Hankook, 205x55 R16 91T MS, Höger bak Minerva 205x55 R16 91T MS. Dubbdäcken är märkta med rotationsriktning.
Jag letade mycket efter dubbdäckens tillverknings datum men jag kunde inte hitta något tillverknings datum på däcken.
Bilhandlaren påstod att däckens tillverknings datum kan stå på insidan av däcken, bromsskivssidan.
Kan detta stämma?

Som sagt jag letade en lång stund efter däckens tillverknings datum utan att hitta det.
Någon som har någon ide om detta?

De medföljande sommardäcken var tydligt märkta med tillverknings datum.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Användarvisningsbild
av fjohan82
Håller med föregående. Dessutom skriker det (i mina öron) att förra ägaren (troligtvis) har snålat in på service och underhåll.
Användarvisningsbild
av Micce1980
fjohan82 skrev:Håller med föregående. Dessutom skriker det (i mina öron) att förra ägaren (troligtvis) har snålat in på service och underhåll.
Tänkte det samma, har man inte vett att montera iaf likadana däck på samma axel så..... Men det kan ju varit flera anledningar till detta, kanske visste de att de snart skulle byta bil och därav enbart köpte ett och innan dess köpte ett "okänt" märke av samma anledning, bäst är att syna bilen i vanlig ordning och om den är intressant kräva nya vinterdäck inbakat i priset
Användarvisningsbild
av milktrucker
nä i så fall har du missat datumet som står tryckt med 4 siffror, två för år och två vecka.
t ex 1526, tillverkade 2015 vecka 26
av Råraksätaren
Tack så mycket, då vet jag att det är dåliga däck.
Visst kan jag ha missat eventuellt tillverknings datum, men inte troligt eftersom jag lyste med en bra ficklampa runt utsidan av dubbdäcken och verkligen letade ordentligt.
Sommardäcken är tydligt uppmärkta med tillverknings datum.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Vinterdäck är lite luriga att hitta datumstämpeln då det är rotations riktning på dom. Ena sidan är datummarkeringen utåt så att du ser den och andra sidan av bilen så är datummärkningen inåt mot bilen.

Att det sitter ett helt olika däck är inte så märkligt det ena däcket kanske förra ägaren fick en punktering på och däcket gick inte att laga så han fick ett begagnat däck istället. Men det absolut bästa är att ha samma tillverkare på alla fyra däcken.
av Lövet
En gräslig uppsättning däck. Byt så snart du kan om du köper den.
av Lövet
Nej man får inte ha olika däck på samma axel. Däremot är det ok med olika fram och bak.
Volvo V70 årmodell 2000

Hej ! Jag skall byta packboxarna för kamaxla[…]

Halvljus

Hej, skruvar just nu på polarns 945 o dä[…]

Det är samma faser som kommer att belastas va[…]

Batteri till V50?

Ah. Tack så mycket för snabbt svar.