Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Hur kunde dörrmodulen gå sönder om du "bara" skulle byta en glödlampa mot en LED...
Jag tycker det mer låter som att LIN-bus har fått funktionsavbrott och att dörrmodulen då inte svarar.
Och ska ens dörrmodulen ens svara då bilen är avstängd?
Har du läst av felkoderna med en DICE/VIDA?
av least
Har du kollat om kabelhärvan mellan bil och dörr är oskadad? Det kan vara så enkelt att du har fått kabelbrott i strömmatningen till dörrmodulen. Jag har svårt att tro att detta felet beror på att du bytte lampan.
av RoyalKort
Har inte rört något annat, bytte endast till led lampor. När jag bytte sista
Lampan i handsfacket slockna allt. Kan det vara för att jag råkat röra något med skruvmejseln då jag hade den för att ta ut lamphållaren
av andersuw
RoyalKort skrev:B11D1-87 LIN Bus Circuit #1. Missing Message. Bus Signal / Message Failures
U0199 Lost Communication With Door Control Module A

Här är nya koder jag fick fram. Tydligen är det förarkontrollpanelen som har lagt av och den måste bytas.
Hur byter man den? Kollade efter skruvar men hittade inget, måste man ta loss hela panelen?
Har hittat koden B11D187 i VIDA nu. Den fullständiga koden är DDM-B11D187, d.v.s. den berör kontrollpanel och styrenhet i förardörren. Koden betyder att det är fel i datakommunikationen mellan dessa båda. LIN-bus är en enklare form av datakommunikation som ofta används vid kommunikation där bara två parter är inblandade. I korthet innebär koden enligt VIDA att det är något vaj på kablaget mellan kontrollpanel och styrenhet eller fel på kontrollpanelen.

Har ingen erfarenhet av att plocka bort dessa grejer på en P3-bil ännu men enligt VIDA måste du först, som väntat, ta bort dörrklädseln. Du skall därvid plocka bort den plastpanel som sitter i nedre högra hörnet av rutan (sett inifrån). Sedan skall du pilla bort en liten lucka e.dyl. i underkant av det handtag man håller i när man stänger dörren inifrån. Under den finns ett par skruvar som skall bort. Klädseln sitter i övrigt med någon form av clips längs kanterna (utom i ovankant) som skall lossas. Slutligen lyfter man av dörrklädseln och lossar kablar/vajrar. mellan den och själva dörren. Kontrollpanelen sitter sedan fast i dörrklädseln med en serie hakar som man kommer åt att pilla på från insidan av klädseln. Som alltid är ett fiskben (P-mejsel) bästa verktyg för allt arbete med plastdetaljerna.

Som sagt, detta är bara vad jag kan se i VIDA och inget som jag har praktisk erfarenhet av. Så du får ta det jag säger med en nypa salt.
av least
"Den", vilken den? Det kan vara så enkelt som att en kabel är av eller skavd...
Köp ingenting innan du har tagit av dörrsidan och kikat.
av snabbis
Jag tog ner hanskfack för nåt år sedan, skulle bara pilla loss kontakten till belysningen på nån lampa där, och råkade kortsluta stiften, och brände en säkring, dock hade jag svårt se vilken det va men tycker mig känna igen detta fel med massa döda saker.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Jag lyckades med det samma när jag bytte till Led i handskfacket då gick en säkring på 7,5A kommer inte ihåg nummret, men det hade med eljusterbara säten har för mig att det var nummer 3 i det långa säkringsdosan dosan under hanskfacket eller 6 men är nästan hundra på 3 dock en MY16
av RoyalKort
Hej! har inte haft tid att ta bort dörr klädseln och se vad jag hittar där, men har kollat på de säkringar ni gav förslag på - fast jag har kollat på dom innan. Hittade ingen trasig säkring, men bytte de för säkerhetsskull fortfarande inget.
EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Xenon D3S

Hej Är det någon som provat att montera[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]