RoyalKort skrev:B11D1-87 LIN Bus Circuit #1. Missing Message. Bus Signal / Message Failures
U0199 Lost Communication With Door Control Module A
Här är nya koder jag fick fram. Tydligen är det förarkontrollpanelen som har lagt av och den måste bytas.
Hur byter man den? Kollade efter skruvar men hittade inget, måste man ta loss hela panelen?
Har hittat koden B11D187 i VIDA nu. Den fullständiga koden är DDM-B11D187, d.v.s. den berör kontrollpanel och styrenhet i förardörren. Koden betyder att det är fel i datakommunikationen mellan dessa båda. LIN-bus är en enklare form av datakommunikation som ofta används vid kommunikation där bara två parter är inblandade. I korthet innebär koden enligt VIDA att det är något vaj på kablaget mellan kontrollpanel och styrenhet eller fel på kontrollpanelen.
Har ingen erfarenhet av att plocka bort dessa grejer på en P3-bil ännu men enligt VIDA måste du först, som väntat, ta bort dörrklädseln. Du skall därvid plocka bort den plastpanel som sitter i nedre högra hörnet av rutan (sett inifrån). Sedan skall du pilla bort en liten lucka e.dyl. i underkant av det handtag man håller i när man stänger dörren inifrån. Under den finns ett par skruvar som skall bort. Klädseln sitter i övrigt med någon form av clips längs kanterna (utom i ovankant) som skall lossas. Slutligen lyfter man av dörrklädseln och lossar kablar/vajrar. mellan den och själva dörren. Kontrollpanelen sitter sedan fast i dörrklädseln med en serie hakar som man kommer åt att pilla på från insidan av klädseln. Som alltid är ett fiskben (P-mejsel) bästa verktyg för allt arbete med plastdetaljerna.
Som sagt, detta är bara vad jag kan se i VIDA och inget som jag har praktisk erfarenhet av. Så du får ta det jag säger med en nypa salt.