Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte köpa COE119, en Taxi020-utrustad V70, 2012 men det är problem med motorn.
dåligt ax och min verkstadsmek avråder utan att ge mig några bra/begripliga argument.
Det är en 5-cylindrig motor i bilen, vet inte mycket om det...
obd2-testade med Carista, en Analysapp för iPad via bluetooth och fick ut koder enligt skärmdump i bifogad fil.

Tar dom även manuellt för säkerhets skull:

P0725 "Engine Speed Input Circuit"
P7119 (label saknas)
och slutligen
P193B som också saknar förklarande text.

Motorn går på både biogas och bensin, beter sig ungefär likadant i båda lägena, dåligt acc ibland reagerar den inte alls på gaspådraget eller väldigt sent...

Förslag emottages tacksamt

/ Roger

Rogers Miljötaxi, Stockholm
Bilagor
OBD2-COE119-20160215.png
OBD2-COE119-20160215.png (53.3 KiB) Visad 813 gånger
P0725 Motorvarvtalsingångskrets, dvs troligen nåt med anslutningen till vevaxelgivaren. Kablage, givare, kontakter eller, i värsta fall, ECU självt. Lyser "motorlampan"?

De andra koderna kräver nog Volvo-specifik läsare. Innan du identifierat problemen är det nog ett svajigt köp.
Har köpt V70n. Krånglar. Körde den igår 20 km till Nordic AutoEl i Kista för omtypning till mitt åkeri.
Efter en timme kom bilen ut. Sen startade den, gick ojämnt på tomgång och stannade efter 50 meter.
Efter upprepade startförsök med samma resultat tog batteriet slut.
Mekonomen råkade befinna sig 50 meter därifrån, köpte nytt batteri.
Men motorn vägrade starta, inget hände när man tryckte på startknappen.
Efter någon timmes felsökning fick verkstan nog och skickade ut bilen på parkeringen.
Tog mig en funderade och kom på det: Alkolåset!
Blåste i det och åkte hem...

Det vore ju fint om bilen hade startat idag, det gjorde den inte, "Låg batterinivå/Energhisparläge" säger den...
Borde den inte säga när spänningen ligger på 12,6 volt i belastat läge, misstänker Alkolåset Foxguard, trådlös variant, det finns ett känt fel på mottagarsidan i systemet, ringde Foxguard och fick en hemlig procedur för pairing som inte funkade eftersom en mottagartråd med knapp och lysdiod som sticker upp ur instrumentpanelens vänstra sida inte lyser/blinkar som den borde. Kollar batterispänningen kontinuerligt, den faller under 12 Volt och jag drar igång laddare med 7A, efter två timmar är polspänningen uppe i 13,0 volt men "Låg batterinivå.." lyser fortfarande, min mek påstår att det är ett vanligt fel?
To be continued.... (kommentarer emottages tacksamt beroende på Kvalitén,,,,,)
Har laddat 12 timmar, 5 Ampere, det är 60 amperetimmar, polspänning 13,5 volt, Tror inte längre på "Låg batterinivå/Energhisparläge" längre. Har det någonting med alkolåset att göra?
Var sitter anslutningen för startspärrar, typ alkolås, tänkte förbikoppla det...
Hur får man tag på kompletta verkstadsdata, ritningar, demontering/moteringsscheman, serviceprodcedurer, obd2-komplexet, elscheman, testprocedurer, mm mm?
svergie2 skrev:Köp VIDA och DICE så får du tillgång till det du beskrev :)
Vilken leverantör rekommenderar du svergie2 ?
Jag antar att man får ytterligare kostnader utöver hårdvaran?

Angående felmeddelandet så kan man cleara det genom att koppla bort en givare vid batteriets minuspol ett par minuter, funkade med nackdelen att larmet gick!
Bilen startar ändå inte...
Att ladda batterien via polerna är inga problem meddelas från volvo kista.
rogerhq skrev:
svergie2 skrev:Köp VIDA och DICE så får du tillgång till det du beskrev :)
Vilken leverantör rekommenderar du svergie2 ?
Jag antar att man får ytterligare kostnader utöver hårdvaran?

Angående felmeddelandet så kan man cleara det genom att koppla bort en givare vid batteriets minuspol ett par minuter, funkade med nackdelen att larmet gick!
Bilen startar ändå inte...
Att ladda batterien via polerna är inga problem meddelas från volvo kista.
Du kan ladda via polerna på batteriet, men bilens styrsystem kan fortfarande utgå från låg batterinivå om du har en 2012a. Tyvärr finns det många tekniker som går på hur det var förr och de är i mångt och mycket duktiga gällande mekanik, men sedan introduceras datorvärlden.....
Kan tyvärr inte hjälpa dig mera. :wink:

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]