Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köpte igår en till bil, en V70 -98. Har inte frågat säljaren om felet funnits tidigare, men idag när jag kört ca 5 mil efter köpet tändes fellampan. Googlade lite och har hittat att man måste ha något som heter VOL-FCR. Har en OBD2 kabel för USB, hämtade hem demoversionen av VOL-FCR och testade, det fungerade. Under Combined Instruments fick jag felkoden

CI-222 Vehicle speed signal faulty

Har googlat på den felkoden och hittar ingenting. Hatighetsmätaren fungerar som den ska, även farthållaren. Någon som har en idé om vad det kan vara?

Antar att man måste ha fullversion av programmet för att kunna nolla koden och se om den kommer igen.
Senast redigerad av 1 erikn, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Hastighetsignalen den gnäller på :) Vad är det för fellampa som lyser? Det är först och främst VF som hastighetsignalen hämtas om den skulle saknas så hämtas signalen HF istället. Jag skulle börja med att kolla ABS-kransarna och givarna.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
CI-222 kan ha satts av många orsaker... Bilen(eller huset) kan ha varit startad utan hastighetssignalen ikopplad, signalen kan ha blivit avbruten av en eller annan anledning någongång...
Egentligen inget att bry sig i såvida koden inte återkommer stup i kvarten.

Bättre att du kollar på ABS-koderna samt M4.4-koderna efter ev. hastighetsignals-fel, eftersom hastighetssignalen tages direkt ifrån ABS'en.
Användarvisningsbild
av erikn
Lånar en bild från en annan tråd här i forumet.

Bild

Ska kolla fler felkoder, är lite ny när det gäller den där biten med felkodsläsare. Har bara kört dosa på våra 940 vi haft. Skaffade en kabel till dotterns Polo och testade lite med någon gratis VAG-KOM men har inte haft felkoder där så jag har inte behövt använda den. HIttade att den borde fungera nu när jag fick felkod på nya bilen.

Lampan lyste alltså inte när jag köpte bilen. Den tändes när jag haft bilen en dag, ca 5 mil efter köpet. Det kan vara han som släckt den innan försäljning, det kan vara ett nytt fel. Hoppas att det är något som är relativt enkelt att fixa. Bilen är riktigt fin tycker jag, nästan ingen rost. Den går bra och så, och jag fick ge 10' för den.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det där är miljölampan, eller alltid fel kallat "lambda lampan".
Det betyder att du har något fel på luft/bränsleblandningen. Kan vara allt från en kass sond till en kass vakuumslang. Felkoder bör hjälpa lite, men gammal hederlig felsökning kommer säkerligen krävas.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag trodde att den tändes för alla fel som hade med bilen att göra. Ska kolla fler felkoder som sagt när jag kommer hem ikväll.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Den tänds för mycket, iom. att många många saker kan göra att luft/bränsle-blandningen blir fel, men långt ifrån allt :)
Finns bl.a. även en motorlampa som tänds för mer allvarliga fel. Oftasts går bilen då in i ett nödprogram, till skillnad mot miljölampan. Sen har vi givetvis även ABS-lampan som tänds för, just precis, ABS-relaterade fel. ;)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Motorlampan ersatte ju miljölampan 99 så den som lyser för dig har många olika namn miljölampa, motorlampa och lambdalampa. Men lambdalampa som många säger är egentligen fel miljölampa kallar jag själv denna lampa för.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag kallar den för fellampa. På 940 har jag för mig, jag kan ha fel, så tändes den så fort du kunde läsa ut felkoder under huven. Men den kanske bara tändes när det var felkoder i LH 2.4 eller tändmodulen.

Hur som helst måste jag ha tag i fullversionen. I värsta fall (för mig) får jag köpa den. Finns det bara VOL-FCR eller finns det andra som gör samma sak på den här årsmodellen?

Bild
Motoroljenivå

Nivån uppdateras bara under körning, 30[…]

Oljebyte i Haldex

Hej. körde en sväng i normalkörning[…]

Möjligen kom den grå beläggningen […]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det var det jag misstänkte efter att ha titta[…]