NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CL01
Tänkte med detta föreslå ett sätt som jag inte hittat på mina sökningar. Jag tror nämligen jag har luft i mitt kylsystem efter att ha renoverat min diselvärmare. Av det jag läst hittills så ska man först och främst se till att hälla rätt vätska (blandar man olika typer av glykol kan det bli problem - googla eller leta på forumet så hittar ni mycket info). Sedan så ska man se till att ha kupéfläkten på för fullt och reglera värmen till max. Om man då häller i vätska i expansionskärlet, lååångsamt, så ska tydligen systemet självavluftas. Det har ju jag såklart inte gjort så jag kan bara hoppas att inget allvarligt hänt den veckan jag kört, visserligen i minusgrader men ändå, med luft i systemet.

Nu till hur jag tänkte gå till väga:
På fysiken för många år sedan fick man ju lära sig att om man suger upp en vätska i en slang från en behållare, sänker änden av slangen som man suger i under behållaren, så kommer vätskan automatiskt vandra från den övre behållaren till den nedre - s.k. Häverteffekt. Så jag tänkte sänka ner en slang i bilens expansionskärl, suga upp vätska (t.ex. med en spruta om man inte vill smaka på glykolen som jag för övrigt tror är giftig) och sedan sänka änden jag sugit i på slangen ner till golvet till ett avtappningskärl bredvid bilen. Då kommer vätska börja vandra från kylsystemet till mitt avtappningskärl. När nivån i expansionskärlet nått Min så höjer jag mitt avtappningskärl till en nivå där vätskan slutar vandra - startat motorn och väntar. Håller ett öga på kylvätskenivån i expansionskärlet och höjer avtappningskärlet om nivån skulle sjunka (när avtappningskärlet höjs över expansionskärlet vandrar vätskan över från avtappningskärlet). När motorn nått rätt arbetstemperatur kommer termostaten öppnas och nivån i expansionskärlet kommer sjunka. Jag kommer se till att redan från början ha tillräckligt med vätska i avtappningskärlet så slipper jag hälla i mer allt eftersom. Väljer jag en tunn slang kommer troligtvis glykolen flyta långsamt från ena kärlet till det andra.

Kommentarer till detta eller råd som jag missat (kostigt att det inte finns någon avluftningsskruv på högsta punkten i kylsystemet till V50...)?
Bilagor
avluftning1.JPG
avluftning1.JPG (49.12 KiB) Visad 6684 gånger
av Perra_367
Snygg bild!

Vill inte vara den som är den, men det är inte så att du överarbetar det hela lite?

Nu har jag inte haft ute min dieselvärmare, men väl bytt kylarvätska ett antal gånger och vad jag har förstått så ligger högsta punkten just i expansionskärlet? Jag har iallafall inte gjort något speciellt för att lufta och min 2.0D ger snabb och bra värme.

Min metod. Fyll på i expansionskärlet upp till max eller lite över och kör den varm (Edit: på med full värme), låt den svalna och efterfyll därefter kärlet = klart. Möjligt att det inte är "rätt" metod, men verkar ha funkat för mig iallafall.
av CL01
Tack! Använde word som ritprogram :lol: Du kan ha rätt men tycker inte jag haft samma drag i kupevärmen som förr trots att nålen har närmat sig mitten. Utförde just operationen och tror det gick bra. Kan dock inte vara särskilt mycket luft i kanalen efter termostaten för jag märkte inte att nivån sjönk då motorn nådde rätt temperatur.

Brände sönder topplockspackningen på första bilen då jag inte höll koll på kylarvätskan så jag är nog lite paranoid ;-)
av timebandit
Volvo har såklart både verktyg å tillvägagångssätt för att lufta våra bilar.

Jag har renoverat värmaren i flera omgångar utan problem med luft. Har även bytt kylarvätska själv utan problem med luft.

Kör bara med locket öppet till exp. kärlet och kör motorn varm och fyller på vid behov. Någon bubbla kan nog kanske finnas men den lär ju flytta på sig förr eller senare när bilen skumpar omkring på vägarna :D
Vågar nästan säga att du är Safe men är du orolig så åk förbi en Verkstad å låt dom lufta åt dig? :)

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]