Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SebastianJ
Hej. För några veckor sedan hyrde jag ett släp och fick den briljanta idén att starta dimljuset (bak) med vagnen på. Då meddelade bilen att dimljuset var trasigt, tänkte inte mer på det just då.

Några veckor senare upptäcker jag att när jag bromsar så lyser dimljuset bak, men tänder jag dimljuset på knappen så står det på skärmen att lampan för dimljuset inte fungerar. Ska tilläggas att dragkroken inte är monterad av Volvo, det är en modellanpassad elsats som använts men inte från Volvo.

Har inte gjort någonting för att felsöka ännu, har tänkt att koppla bort batteripoolen en stund som man gjorde på bilarna förr för att ta bort mystiska felmeddelanden. Men hörde från en bekant som har Xenon ljus att det kan bli problem med höjdjusteringen om man bara kopplar bort batteriet?

Någon som har några idéer?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nej det är rätt riskfritt. Testa gå bak i bagagen och rycka ur kontakten till boxen för släpvagnsel.
Ofta kapar man ledningen till dimbakljuset på bilen och låter den gå genom boxen så att bilens ljus slocknar och släpets lyser istället när du aktiverar det (med släp påkopplat)
Säkert nåt som hängt sej, och de flesta kopplar in sej på tillbehörskontakten i bagagen på v70, den har konstantström.
av andersuw
SebastianJ skrev:Har inte gjort någonting för att felsöka ännu, har tänkt att koppla bort batteripoolen en stund som man gjorde på bilarna förr för att ta bort mystiska felmeddelanden. Men hörde från en bekant som har Xenon ljus att det kan bli problem med höjdjusteringen om man bara kopplar bort batteriet?
Det är ingen fara att koppla bort batteriet. Du bör dock vänta fem minuter efter att nyckeln tagits ur (eller motsvarande om bilen har keyless drive) innan detta görs, detta för att alla styrenheter skall kunna stänga ner i god ordning innan strömmen bryts. Sedan du kopplat in igen bör du återställa/omkalibrera auto-up för fönsterhissarna. Det är enkelt och det bör stå i manualen till din bil (under avsnittet om fönsterhissar) hur du gör.

Att bortkoppling av batteriet en stund löser ditt problem tror jag egentligen inte. Å andra sidan skadar det absolut inte att prova.
Användarvisningsbild
av MartinS
Den briljanta iden var nog att installera den där boxen... Om man tillåts raljera lite.

Det är ju omöjligt att hjälpa dig att felsöka detta utan att veta vad det är för himpajimpabox du har i bagaget, och hur den är inkopplad.
Jag håller med. Ska det fungera ordentligt med alla funktioner som bilen har (kan ha) så ska elanslutningen gå via en TRM (TRailer Module) från Volvo. Då fungerar
  • Backvarnare stängs av när släpet är kopplat (men de främre är fortfarande aktiva).
  • Ledlinjer i backkamerans bild tas bort när släpet är kopplat.
  • TSA får information om att ett släp är kopplat.
  • Dimbakljuset lyser bara på släpet, inte på vagnens framsida.
  • Glödlampskontroll sker av släpets broms- och blinkerslampor hela tiden, även när de inte används.
  • Matning med +12 V ständigt resp. enbart när motorn är igång fungerar.
Om man inte har någon TRM kan i stort sett alla upptänkliga samt några rätt osannolika fenomen uppstå.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
apersson850 skrev:Jag håller med. Ska det fungera ordentligt med alla funktioner som bilen har (kan ha) så ska elanslutningen gå via en TRM (TRailer Module) från Volvo. Då fungerar
  • Backvarnare stängs av när släpet är kopplat.
  • Ledlinjer i backkamerans bild tas bort när släpet är kopplat.
  • TSA får information om att ett släp är kopplat.
  • Dimbakljuset lyser bara på släpet, inte på vagnens framsida.
  • Glödlampskontroll sker av släpets broms- och blinkerslampor hela tiden, även när de inte används.
  • Matning med +12 V ständigt resp. enbart när motorn är igång fungerar.
Om man inte har någon TRM kan i stort sett alla upptänkliga samt några rätt osannolika fenomen uppstå.
Ja hade jag kunnat få det ogjort vore det inte fel, när jag installerade den tyckte jag inte att det var värt 4000 kronor extra för att slippa stänga av backvarnaren de kanske 4 gånger per år jag backar med släp. Men samtidigt vet jag inte riktigt på vilket sätt det här svaret hjälper mig eftersom jag inte har den kopplad via TRM? :D
andersuw skrev:
SebastianJ skrev:Har inte gjort någonting för att felsöka ännu, har tänkt att koppla bort batteripoolen en stund som man gjorde på bilarna förr för att ta bort mystiska felmeddelanden. Men hörde från en bekant som har Xenon ljus att det kan bli problem med höjdjusteringen om man bara kopplar bort batteriet?
Det är ingen fara att koppla bort batteriet. Du bör dock vänta fem minuter efter att nyckeln tagits ur (eller motsvarande om bilen har keyless drive) innan detta görs, detta för att alla styrenheter skall kunna stänga ner i god ordning innan strömmen bryts. Sedan du kopplat in igen bör du återställa/omkalibrera auto-up för fönsterhissarna. Det är enkelt och det bör stå i manualen till din bil (under avsnittet om fönsterhissar) hur du gör.

Att bortkoppling av batteriet en stund löser ditt problem tror jag egentligen inte. Å andra sidan skadar det absolut inte att prova.
Ska testa och hoppas på det bästa, annars får man väl glida in på Volvo med skämskudden redo. :D
SebastianJ skrev:Men samtidigt vet jag inte riktigt på vilket sätt det här svaret hjälper mig eftersom jag inte har den kopplad via TRM? :D
Det hjälper inte ett skvatt nu. Samtidigt kan jag inte hjälpa dig heller, för jag vet inte vad "elanpassning X", som du har, innebär. Så jag nöjde mig med att redogöra för vad man får för pengarna när man gör det så som det var tänkt från början. Det är ju just de här övervakningarna av snart sagt allting som ofta ställer till det. Exempelvis om man har en gammaldags relälåda som utför funktionen att flytta dimbakljuset från bilen till släpet när man har släp kopplat. Finns det då inget dimbakljus på släpet (och det gör det ofta inte) så försvinner lampan på bilen men ersätts inte av något på släpet. Alltså får man reda på att lampan är trasig. Har man TRM så övervakar den fortfarande lampan på bilen, men slutar tända den. Att det ska finnas en sådan lampa på släpet förutsätter den inte, så där får man inget felmeddelande.

Notera att TRM stänger av backvarnaren, där bak alltså. Fram är den fortfarande aktiv. Speciellt de som är ovana vid släp har lätt för att glömma att bilens front sveper ut i sidled när de styr mycket för att försöka få släpet dit de vill. Speciellt som ovana släpåkare ofta styr för mycket och dessutom tittar bakåt genom att vända sig om, istället för att använda speglarna. Använder man knappen för att få tyst på tutandet bakifrån stängs även de främre av.
Nu har inte alla bilar parkeringsvarnare fram, och då spelar det ingen roll, förstås. Själv backar jag förresten med släp minst en gång i veckan i snitt, så det är ju olika behov där också.
andersuw skrev:

Problemet löst, fick tag på kopplingsschema och det visade sig att den var tillverkad i Sverige till och med. Felet var att verkstaden om man får kalla den det hade vänt på broms och dimljus i själva kontakten bak på bilen. Löstes hemma inom några minuter! :D
Användarvisningsbild
av EjS
Intressant. Hade samma fel men det berodde på att man tagit ström från dimljus bak till markeringsljus e.l.

I mitt fall gjorde Volvo en TRM uppgradering och dimljuset funkade igen.

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]