Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kungredansomung
Hejsan, undrar hur mycket ni tror jag kan ställa på laddet utan att de ska vara nå vidare skadligt för motor och turbo. Har vanlig 13c turbo, allt orginal förutom chippad bränslebox. Just nu laddar jag 0.55, men då jag vill ha ut mera effekt utan att behöva göra massa grejer så gör jag detta inlägg nu. Har hört att man kan ladda runt 0.8 utan problem? Är påståendet sant? Och blir det märkvärdig effektskillnad? Tacksam för svar! :)
av Jäverhammar
Finns det inte något "bondtrim" där man sätter en t-koppling och en pluggad slangbit på en vacuumslang? Ska om jag minns rätt lura någonting och ge högre laddtryck?
av DLS
Det bästa är att byta till en wg med hårdare fjäder eller ställbar fjäder ( kostar runt 8-900kr)
Det näst bästa är att byta till en fulltrycks wg o sen chimsa den med några brickor.
det 3:e bästa är att chimsa original wg med brickor men det blir större alternativ flera brickor för att fjädern är så mjuk.
sist kommer pysventil/t-koppling på slang då du fortfarande har en väldigt mjuk fjäder som gör att laddtrycket kommer komma lite ryckigare.
av DLS
White skrev:Du måste veta vad ditt bränslechip är anpassat för innan du höjer laddet mer.
Detta är givetvis det första man ska kolla :roll:

Jag kör med ställbar wg från http://www.turbomeck.se/

Jag kör med viking bränslechip o laddar 0.8 när det är varmt o 0.9 när det är kallt ska man ladda mera så ska man ha tändchipet också har jag hört.
Tyvärr så klarar varken koppling eller mitt dubbelmasse svänghjul det så man får inte stampa på om man har en för hög växel i för då blir vridmomentet för mycke för dom gamla grejerna på bilen. :evil:

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)