Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
På min förra Saab 9-5 (trimmad) gjorde det mätbar skillnad på förbrukningen sommartid med husvagn efter.
Effektmässigt märktes det också en del.
Men under helt vanliga körförhållanden? Njae, knappt.
Användarvisningsbild
av pang58
Tack för svar och synpunkter. Känns som slöseri med pengar på min bil.
Lite trist att det inte finns så mycket trim till just min bil...
av oldtimersmc
MarcusJ skrev:På min förra Saab 9-5 (trimmad) gjorde det mätbar skillnad på förbrukningen sommartid med husvagn efter.
Effektmässigt märktes det också en del.
Men under helt vanliga körförhållanden? Njae, knappt.

Placebo mackan, garanterat!
Som vinprovning :D
E re vin eller brännvin? Ok lätt att utröna.

E re absolut eller skeppet, blindtest = alla går bet.
av HakanF
Blandtanka istället bättre och billigare ca 20-30 % E85 resten 95 oktan så har du en blandning som ger högre oktan än 98 och mer bränslebesparing...

Men håll koll så att du inte blandar mer än vad bilen klarar att kompensera för.

Finns mycket att läsa på Etanol.nu
Användarvisningsbild
av MartinS
Är det något som inte lär löna sig ekonomiskt så är det väl att använda sig av etanol i dessa tider, eller?
av Rådlös
MartinS frågade: "Är det något som inte lär löna sig ekonomiskt så är det väl att använda sig av etanol i dessa tider, eller?"

Njaaeeää... Låginblandad blandtankning är inte riktigt samma sak som att köra på "ren" E85. Den nivån, 25 - 30% påverkar knappast några mätbara siffror på bränsleförbrukningen. Så oktanhalten har man som en "bonus". Dom flesta bilar med Lambdastyrd insprutning klarar 30% etanol. Det finns några som klarar mer, men 30% är ett riktvärde. Nu är priserna jämförbara med varandra, men bara 95 oktan för det ena priset, men 104 oktan på det andra.
Jag körde min Volvo 245 -92 i mer än 5 år, eller mer än 5 000 mil om man vill säga så, på 30% blandtankning. Det fungerade hur bra som helst.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Menar du att det lägre energiinehållet inte skulle göra att förbrukningen ökar? Det låter ju isåfall jättemärkligt. Då kanske man kan tanka 20% vatten istället om bränslet ändå inte gör något?
av Rådlös
Någon påverkan är det säkert, men inget på bränsleförbrukningen. Som sagt, 5 år, eller 5 000 mil. Jag låg kvar på 0,85 L/mil som gällde ända från när bilen var ny. Den högre oktanhalten gör ju att tändningen kan "känna efter" om den kan ställa förtändningen några grader tidigare och på så vis bli effektivare.
Jag kan inte säga mer än att: Pröva själv så får du svar.
av HakanF
Vad som gör att du får fördelar med blandtankning mer än oktanhöjande får någon annan förklara. Men den oktanhöjande egenskapen är inte linjär utan startar brant.

Sedan om man experimenterar med olika blandnings % runt de värdena så finns det ett spann där din motor drar mindre bränsle vid normal körning plus att blandtankning ger bättre avgaser
av oldtimersmc
In vino veritas, men knappast energin. ca 40% mindre energi i etanol än i bensin borgar för en ökad förbrukning vilket kan till viss del kompenseras med att man tillåter tändningen slå till senare i kompresionscykeln med bibehållen kontroll på detonationen dvs ej "spikning".
Små inblandningar av etanol ger K-spritsfördelen men den är redan tillgodosedd iom inblandningen på 5% som vi redan har.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]