Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Var och hälsade på hos vår trevliga besiktningsman här i stan.
Fick då höga lamda värden. 1,5 (0,97-1,03).
Hittade en del läckor på avgassystemet som svetsas och tätas så nu är röret helt tätt.
Har i ca 15-20% E85 i tanken. drar dåligt men det är förståeligt.
Alla övriga värden är helt OK långt under min värdet. Helt ny lamdasond som jag kört med i 8 mån.
Nu fick jag 1,12 i lamda värde när jag var inne och besiktiga?

Några ideér ? Någon...... ?:-/

Hör till saken också att den drar mycket bensin i vanliga fall när jag bara kör på 98 oktan, ca 2,5 liter blandad körning. Drar mycket mer på 95
Ett fenomen där är, är när bilen är kall går den som ett spjut men när bilen börjar bli varm och fram tills den är helt varm drar motor dåligt.
När den sen är riktigt varm går den bra igen.
Temp givaren?
av rid54
Är det rätt Lambdasond till bilen? Problemet skulle ju kunna ha med sonden att göra. Om du inte har gjort avgastest tidigare med nya sonden vet man ju inte om det blev nåt fel där?

Kan det vara nåt med bränsletrycket (filter lite täppt, pumpen krasslig)?
Nu sprider jag tankarna!
Om där är en spricka i avgassystemet INNAN lamdasonden? Borde inte lamdan försöka att kompensera upp värdet så att motorn fick för mycket bränsle? Men då borde Co halten bli för hög? Eller har jag fel?
Så om min take gång är riktig kan vi bortse från att avgas röret skall ha några hål någon stans.
Stiften har suttit i 1000 mil men är som nya, rena o fina. snarare att de ser lite för fina ut.
Då är tanken som " rid54" sa att bränslefiltret kan vara igensatt? Kan det vara orsaken till att den får för lite bensin. Som i sin tur gör att den drar för mycket bensin för att där är för lite kraft. ?:-/
Inte helt omöjligt, tål att testas.
VARFÖR har man satt filtret UNDER bilen, av alla ställen...... :-(O)
Återkommer med resultat. 8)
Oftast beror högt lambda värde på avgasläckor efter lambda sond eller vakuum läckor på vakuumsystemet dvs den drar en massa tjuvluft.
Dubbelkolla att avgassystemet är tätt med såpvatten o trycksätt även vakuumsystemet lite försiktigt med tryckluft o spruta såpvatten på alla vakuumslangar för att se om det bubblar.
Det kan även vara läckande insugspackning.

Men sen kör du även med e85 o har du inte chip för det så kommer den gå snålare då e85 gör så att bilen går snålare.
" DLS " kan det vara så enkelt att om jag tar bort all E85 så skulle lamdavärdet gå ner?
E 85 har jag bara i för att hålla nere Co värdet. I vanliga fall kör jag den på Power 98 från Shell eller 98 från Statoil. skillnaden är markant. Den dricker ca 2 dl/mil mindre än om jag kör på 95 oktan.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]