Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Beros
Hej, luftintaget framför vindrutan har ett gallernät för att förhindra att skräp kommer in i fläkten. På min 940 -91 har gallret lossat från plåten längs främre kanten vilket leder till att skräp åker med in i fläkten. Hur åtgärdas det?
Bengt
av Beros
Jag hade plåten loss för några dagar sen för att se vad jag kunde göra åt problemet med höger vindrutetorkare. Då kom jag inte mig för att studera gallrets fastsättning närmare. Det är alltså det jag vill veta, hur är gallret fästat vid plåten? Vad behövs för att få det ordentligt fastsatt igen?
Jag inväntar delar (vajer) till torkarreparation inom ett par dagar och vill gärna vara förberedd att samtidigt fixa gallret.
Tack för alla råd!
av roh66
Hej Beros!

Gallret är fastsatt med nåt klet typ mjukt/segt asfalt liknande dubbelsidig tape.
Jag fixade mitt galler med tunn ståltråd (galvad). Har en snowcap så det syns inte.
Det kallas för "bonnlagning".
Snyggast lagning är kanske värma upp "tapen" och försöka trycka fast gallret igen.

Mvh. R.
av Candypig
SA4AQS skrev:Ja någon typ av butyl massa är det, PL400 brukar fungera till det mesta :wink: bara att lägga en sträng runt om och trycka fast.
Kolla även om du behöver limma om plasten som sitter ovanför fläkt intaget, den brukar kunna lossna också och då kan vatten rinna in i fläktmotorn.
Detta fungerar utmärkt, gjorde själv nåt liknande när jag tryckte fast mitt galler senast, använde ett lim&tätmedel typ Marin&Teknik från Casco, men det finns ju många andra som är lika bra.....
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]