Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SebastianJ
Hej. Har en Volvo V70 2.5FT 2009 (200HK).

Söker efter ett serviceschema, alltså vad som ska bytas vid vilka intervall. Bilen har ju blivit 8 år, dags att sluta lämna på Volvo och serva själv men vill ändå se till att byta allt som ska bytas vid de olika intervallen.

Tack!
av berrabus
Ni som nu har fått ut ett serviceschema, kan inte en av er starta en ny tråd som heter "Servicescheman" eller liknande där man scannar in sitt serviceschema och skickar med det så slipper alla andra ringa till Volvo för att få tag i ett.

Tror det skulle uppskattas väldigt mycket av många.
av andersuw
berrabus skrev:Ni som nu har fått ut ett serviceschema, kan inte en av er starta en ny tråd som heter "Servicescheman" eller liknande där man scannar in sitt serviceschema och skickar med det så slipper alla andra ringa till Volvo för att få tag i ett.

Tror det skulle uppskattas väldigt mycket av många.
Problemet med detta är att det idag kan tänkas finnas väldigt många olika scheman beroende på modell, årsmodell, motor, växellåda och drivsystem. Det är inte som förr då serviceschemat trycktes upp på en enda A4-sida och täckte en hel serie bilar, t.ex. P2-serien. Idag finns serviceschemat bara i VIDA. Där knappar du in chassinumret på bilen och får då upp serviceschemat för just den bilen. Schemat kanske är precis detsamma som för en massa andra bilar med delvis andra specifikationer. Men det vet man inte säkert. Och det skulle ta en himla tid att kolla upp detta för alla modeller, modellvarianter och årsmodeller.
Användarvisningsbild
av chasba
Kan denne være av noen verdi? Hentet fra volvocars.com, US-spec V70 2009. Naturligvis ikke fra VIDA.

http://new.volvocars.com/ownersdocs/200 ... ns_web.pdf
Användarvisningsbild
av SebastianJ
Bifogar en fil som någon annan hade vart så snäll att ladda upp på dropbox om någon mer behöver den :)
Bilagor
Service.png
SERVICESCHEMA VOLVO V70 BENSIN
Service.png (189.28 KiB) Visad 4754 gånger
av andersuw
SebastianJ skrev:Bifogar en fil som någon annan hade vart så snäll att ladda upp på dropbox om någon mer behöver den :)
Aah! Så det finns trots allt ett sådant sammanfattande serviceschema även för P3-bilarna. Det var mer än jag visste. Trodde felaktigt att man "rationaliserat bort" detta på den generationen bilar.

Men det här schemat täcker bara bensin/flexifuel-motorer. Någon som vet var man kan hitta motsvarande för dieslarna?
av Kimmen90
andersuw skrev:
SebastianJ skrev:Bifogar en fil som någon annan hade vart så snäll att ladda upp på dropbox om någon mer behöver den :)
Aah! Så det finns trots allt ett sådant sammanfattande serviceschema även för P3-bilarna. Det var mer än jag visste. Trodde felaktigt att man "rationaliserat bort" detta på den generationen bilar.

Men det här schemat täcker bara bensin/flexifuel-motorer. Någon som vet var man kan hitta motsvarande för dieslarna?
Jag har ett likadant som supporten mejla mig, fast diesel
Gäller dock bara dessa modeller
Bild
av andersuw
Kimmen90 skrev:Jag har ett likadant som supporten mejla mig, fast diesel. Gäller dock bara dessa modeller.
Tack! Då vet i vart fall att det finns flera scheman på dieselsidan, inte bara ett som man i bästa fall hade kunnat hoppas.
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller