Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

DayDreamer skrev: hos Clearcar var det aldrig några problem konstigt nog (HMM)
Min lokala clearcar är den station jag har absolut mest förtroende för, de har hittat fel som funnits flera år som andra har missat. De har visserligen underkänt alla mina bilar men kontrollen har varit korrekt och noggrann. Personligen ser jag detta som en stor förlust då jag anser mig ha fått vad jag betalade för, en trafiksäkerhetskontroll som inte fungerat riktigt så hos andra företag.
Förmodligen beror det till största delen på personalen och inte företagsnamnet.
LarsBd skrev:
Min lokala clearcar är den station jag har absolut mest förtroende för, de har hittat fel som funnits flera år som andra har missat. De har visserligen underkänt alla mina bilar men kontrollen har varit korrekt och noggrann. Personligen ser jag detta som en stor förlust då jag anser mig ha fått vad jag betalade för, en trafiksäkerhetskontroll som inte fungerat riktigt så hos andra företag.
Ja jag säger ju inte att alla clearcar är sådana som här, det finns ju dom clearcar stationerna som verkligen inte fuskar och är seriösa det är ju synd att det drabbar dom seriösa stationerna :(
Användarvisningsbild
av TommyP86
Var väl vissa områden som var riktigt överbokade förr.
Just clearcar (i mitt område) är (var?) så extremt dåliga på besiktningar dock. Skulle kunna lämna många exempel, och det är ändå på kort tid. Undrar hur de hade tänkt sej, att swedac inte skulle märka nåt? De är inte direkt öppna för misstag.
LarsBd skrev:
samma här, kunnig och trevlig besikningsgubbe, nu är den närmaste besiktningen(carspect) återigen 3mil bort :(
TommyP86 skrev:Var väl vissa områden som var riktigt överbokade förr.
Just clearcar (i mitt område) är (var?) så extremt dåliga på besiktningar dock. Skulle kunna lämna många exempel, och det är ändå på kort tid. Undrar hur de hade tänkt sej, att swedac inte skulle märka nåt? De är inte direkt öppna för misstag.
Undrar för övrigt hur Swedac jobbar med kontrollen. De kanske ibland får varningssignaler via rapporter från "allmänheten". Men de borde ju rimligen också utföra stickprovskontroller. Frågan är hur? Kör Swedacpersonalen bilar till besiktning som redan är kontrollerade men kanske behäftade med vissa fel och kollar om besiktningspersonalen följer rätt rutiner och också hittar felen?
Användarvisningsbild
av TommyP86
När jag jobbade på en bmwåf som fick släcka tvåor för 10 år sen kom dom och kollade på reparerade bilar som verkstaden haft inne. Typ körde in den igen och gick igenom hela jobbet. NOGA.

Gissar på att de kontaktar bilägare som nyss besiktat och erbjuder nåt som "ersättning"
andersuw skrev:
TommyP86 skrev:Var väl vissa områden som var riktigt överbokade förr.
Undrar för övrigt hur Swedac jobbar med kontrollen. De kanske ibland får varningssignaler via rapporter från "allmänheten". Men de borde ju rimligen också utföra stickprovskontroller. Frågan är hur? Kör Swedacpersonalen bilar till besiktning som redan är kontrollerade men kanske behäftade med vissa fel och kollar om besiktningspersonalen följer rätt rutiner och också hittar felen?
Revisioner och tillsynsbesök - egentligen oavsett om det handlar om en myndighet eller något annat (frivillig ISO-certifiering, krav från kunder/leverantörer etc) brukar till 80% handla om att man har tillräckliga rutiner och bevis på att man faktiskt följer de uppsatta rutinerna. Stickprov i den meningen att man granskar ett enskilt fall förekommer också, men det är den lilla biten - Man fokuserar på de bevis som finns, och som den man reviderar är tvungen att kunna visa upp.

- Har företaget den utrustning som behövs för att utföra besiktning för de fordon stationen är ackrediterad för?
- Finns rutiner för vilka utbildningskrav som gäller för respektive fordonskategori? Här tas säkert stickprov ur systemet "Vi vill se alla besiktningar som gjordes på tung lastbil under Januari samt er dokumentation över att de personer som utförde dessa kontroller har rätt utbildning"
- Finns rutiner för vad som ska kontrolleras på respektive fordon? "Visa oss kontrollpunkter för en tung lastbil? Stickprov: Be en person som jobbar med den typen av besiktningar att ta fram underlaget. Vet han/hon var underlaget hittas?
- Finns rutiner för att se till att utrustning kalibreras i tid? Finns bevis på att det gjorts? "Visa oss hur ni säkerställer att utrustningen för avgasprov samt bromsprov kalibreras i tid, samt ta fram dokumentation över när den senast kontrollerades"
- Har dokumentation över utförda besiktningar registrerats i systemet inom föreskriven tid?
- Är felbeskrivningarna när ett fordon underkänns tillräckligt tydliga?
- Är registrerade fel på fordon korrekt klassificerade? Bra att veta / ombesiktning / körförbud.

Det är bara några exempel på vad jag kan tänka mig att man kontrollerar vid en revision.

Besiktningsföretagen är säkert skyldiga att redovisa statistik på utförda besiktningar till kontrollorganet - och en onormalt liten andel underkända fordon får säkert upp myndighetens intresse att gräva djupare.

Jag är helt övertygad om att en myndighet inte drar in tillståndet för ett företag med 80 stationer med omedelbar verkan utan en riktigt bra anledning. Antingen handlar det om mycket allvarliga brister eller brister som påpekats tidigare och inte åtgärdats inom föreskriven tid.
Wizzman skrev:Besiktningsföretagen är säkert skyldiga att redovisa statistik på utförda besiktningar till kontrollorganet - och en onormalt liten andel underkända fordon får säkert upp myndighetens intresse att gräva djupare.
Det är en bra poäng. Rimligen finns det möjlighet att kontrollorganet att helt enkelt granska statistiken på utförda besiktningar och med dess hjälp borde man också rimligen kunna se rätt tydligt om ett visst företag avviker ifråga om antal fel och/eller antal fel av vissa slag.
Intressant att det står "stängs omedelbart" när de i verkligheten hade flera månader på sig att åtgärda problemen
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS