Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
XC70 Surf-Rescue Vehicle concept ser rätt ball ut för sitt syfte :-)-)

Info: http://volvopassion.skyrock.com/1309455 ... 1-609.html
2007-Volvo-XC70-Catalina-Island-Rescue-Unit-Front-And-Side-Tilt-Lifeguard-Post-1280x960.jpg
2007-Volvo-XC70-Catalina-Island-Rescue-Unit-Front-And-Side-Tilt-Lifeguard-Post-1280x960.jpg (402.2 KiB) Visad 874 gånger
surfrescuesafety9.jpg
surfrescuesafety9.jpg (291.45 KiB) Visad 874 gånger
[youtube]j_2btBI1dbA[/youtube]
Användarvisningsbild
av ER
börne skrev: Ä ju den lite ruffa plasten som gör den till en XC :wink:
Exakt, vill man lacka ner och förstöra en XC så är man mer än välkommen att köpa en tråkig V70 istället som passar bättre samt går billigare på köpet.
Anser att "Sport" tramspaketet då det på inget sätt är en sportbil eller har dom ambitionerna med svara detaljer som normalt ska vara silver är att förstöra bilens färgtema totalt, dock blev det normala temat bättre med faceliftpilarna istället för rutorna runt dimljus/DRL då det var överdrivet med silver på rutorna men på tok för lite på sport.
Värst med Sport på svart XC som med silvertemat ser riktig bra ut ihop med utvalda delar som förhöjer bilens tema valfri färg+silver.
Vill man få äkta snikis/kinetic känsla så ser man till att inte montera vinge så den inte bara ser totalt avhuggen ut utan även är det då vingen skulle suttit där på alla bilar, ser till ha inte ha tonade rutor från fabrik så det bara ser helt fel ut då tonade rutor gör att det ser normalt/propotionellt ut och som lök på laxen för att stinka snikis ser till att ha svarta lister runt rutorna så det skriker billigt om det för dom som vet hur en välrustad XC normalt ser ut runt rutorna. Kombinera med små 16" sommarhjul så är snikisen nästan komplett.

Bäst av allt med plasten, blir det för djup repa i plasten så byter man bara delen utan bekymmer med dyr lack som V70/nerlack kräver samt att passa nyanser ihop blir aldrig bra om man inte lackar om hela bilen.
Ingen risk att repa bakre kofångare om bilen är skitig och man råkar stryka byxan mot den. Säger inte att det är billigt, men enkelt och smidigt utan snyfta om omlack 3ggr innan det blir knappt godkänt.

Surf/baywatch XC:n ser ju ok ut pga att färgen bryter av mot karossens färg, hade sett spyfärdig ut i karossens färg ochn den slätare strukturen på dess plastdelar mot normalt.
av Allee
Har sökt på google i flera timmar utan resultat, jag tror det kan bli snyggt på en svart.

Får ta och leka lite i PS helt enkelt.

Jag tror för övrigt inte att det är någon som köpt "sport/dynamic" modellen med tanken att det ska vara en sportbil, för min del så va dynamic stolarna och den styvare fjädringen anledningen, provkört en vanlig och där fick man hissa seglet och ta på sig flytväst innan man vred på ratten.
Senast redigerad av 1 Allee, redigerad totalt 0 gånger.
av prahna
Surfbilen var ju hur snygg som helst. Håller med om att plasten måste ha en egen färg
av Gabriel
ER skrev:[och som lök på laxen för att stinka snikis ser till att ha svarta lister runt rutorna så det skriker billigt om det för dom som vet hur en välrustad XC normalt ser ut runt rutorna.
Jag tror nog att "dom som vet" hur en välutrustad XC70 normalt ser ut även är medveten om att Sport/Dynamic har svarta lister runt rutorna :lol:
Att det skulle stinka snik håller jag absolut inte med om, tvärtom föredrar jag det utseendet.

Personligen valde jag Sport/Dynamic istället för Summum mest pga utseendet, både in och utvändigt. Jag uppskattar även Rdesign-paketet på min nuvarande V70 pga just utseendet. XC70 Classic Sport känns för mig som en mycket välutrustad R-design om jag jämför med min V70.

Men det är såklart en smaksak, vissa verkar ju uppenbarligen uppskatta utseendet av kromlister.

När det gäller frågan om plasten är ful eller inte så tillhör jag (uppenbarligen då jag beställt en XC) skaran som tycker att plasten är snygg om den kombineras med en snygg färg.
Användarvisningsbild
av poseidon
Classic sport utan den svarta plasten (som normalt är i silver) som är av annan svärta än de vanliga svarta plaststötfångarna vore bäst.

Eller en Classic summum med hårdare chassie och dynamicstolar.....
av Verdi
ER skrev:
börne skrev: Ä ju den lite ruffa plasten som gör den till en XC :wink:
Exakt, vill man lacka ner och förstöra en XC så är man mer än välkommen att köpa en tråkig V70 istället som passar bättre samt går billigare på köpet.
Anser att "Sport" tramspaketet då det på inget sätt är en sportbil eller har dom ambitionerna med svara detaljer som normalt ska vara silver är att förstöra bilens färgtema totalt, dock blev det normala temat bättre med faceliftpilarna istället för rutorna runt dimljus/DRL då det var överdrivet med silver på rutorna men på tok för lite på sport.
Värst med Sport på svart XC som med silvertemat ser riktig bra ut ihop med utvalda delar som förhöjer bilens tema valfri färg+silver.
Vill man få äkta snikis/kinetic känsla så ser man till att inte montera vinge så den inte bara ser totalt avhuggen ut utan även är det då vingen skulle suttit där på alla bilar, ser till ha inte ha tonade rutor från fabrik så det bara ser helt fel ut då tonade rutor gör att det ser normalt/propotionellt ut och som lök på laxen för att stinka snikis ser till att ha svarta lister runt rutorna så det skriker billigt om det för dom som vet hur en välrustad XC normalt ser ut runt rutorna. Kombinera med små 16" sommarhjul så är snikisen nästan komplett.

Bäst av allt med plasten, blir det för djup repa i plasten så byter man bara delen utan bekymmer med dyr lack som V70/nerlack kräver samt att passa nyanser ihop blir aldrig bra om man inte lackar om hela bilen.
Ingen risk att repa bakre kofångare om bilen är skitig och man råkar stryka byxan mot den. Säger inte att det är billigt, men enkelt och smidigt utan snyfta om omlack 3ggr innan det blir knappt godkänt.

Surf/baywatch XC:n ser ju ok ut pga att färgen bryter av mot karossens färg, hade sett spyfärdig ut i karossens färg ochn den slätare strukturen på dess plastdelar mot normalt.
Jag som har just en svart Sport får väl försvara mig lite. :)

Svart Sport: http://image.bilgaraget.se/extra/carimg ... 587688.jpg
Svart Summum: http://image.bilgaraget.se/extra/carimg ... 971569.jpg

Sport är bara tramsigt sett till namnet. Klart det inte blir en sportbil för det. Men den har sina fördelar ändå tycker jag.

- Inredningen är lite roligare i Sporten. Ratten och de synliga stygnen i stolarna ger ett lite "ruffare" intryck.
- Chassit är fastare vilket leder till en stabilare bil.
- Fälgarna är mycket snyggare än de som fanns till Summum. Att välja icke-standard fälgar var sjukt dyrt på Volvo så det var aldrig aktuellt.
- Kromlister är visserligen elegant men svarta lister ger en ungdomligare prägel på bilen. Krom är gubbigt kort sagt.
- Jag har svårt för den grå plasten runt dimljusen. Tycker den svarta på Sport är tillräckligt lik lacken för att inte tänka på det.

Sen tycker jag du gör självmål genom att först anklaga namnet Sport för att vara fjantigt och sen sätta dit en jävla vinge som på en gammal tonårsracer. Hur tänkte du där?

För att svara på ursprungsfrågan. Nej, du ska inte lacka ner. Det ser inte klokt ut.
Användarvisningsbild
av ER
Verdi skrev: Jag som har just en svart Sport får väl försvara mig lite. :)

Svart Sport: http://image.bilgaraget.se/extra/carimg ... 587688.jpg
Svart Summum: http://image.bilgaraget.se/extra/carimg ... 971569.jpg

Sport är bara tramsigt sett till namnet. Klart det inte blir en sportbil för det. Men den har sina fördelar ändå tycker jag.

- Inredningen är lite roligare i Sporten. Ratten och de synliga stygnen i stolarna ger ett lite "ruffare" intryck.
- Chassit är fastare vilket leder till en stabilare bil.
- Fälgarna är mycket snyggare än de som fanns till Summum. Att välja icke-standard fälgar var sjukt dyrt på Volvo så det var aldrig aktuellt.
- Kromlister är visserligen elegant men svarta lister ger en ungdomligare prägel på bilen. Krom är gubbigt kort sagt.
- Jag har svårt för den grå plasten runt dimljusen. Tycker den svarta på Sport är tillräckligt lik lacken för att inte tänka på det.

Sen tycker jag du gör självmål genom att först anklaga namnet Sport för att vara fjantigt och sen sätta dit en jävla vinge som på en gammal tonårsracer. Hur tänkte du där?

För att svara på ursprungsfrågan. Nej, du ska inte lacka ner. Det ser inte klokt ut.
1. Man åker inte runt på "standardfälgar", man ser till att ta nåt av dom fräschare tillval 17-19" så där försvann det argumentet emot Summum, dessutom passar inte Freja med sin veka dubbelekerdesign en XC som skall ha feta ekrar som förstärker bilens framtoning.

2. Varför vinge? För att den gör att bilen ser hel ut, inte tvärt avhuggen som utan. Den passar som hand i handsken då den inte har nån funktion utan enbart estetiskt då bilen ser hel ut och betydligt fräschare ut än utan så den passar skogsmulle som XC70 med "sur" 3.2:a lika bra som en V70 med T6:an och AWD som blåser fram i 200+ eller en V70 med D2:an. Den skulle suttit där på alla bilar från början , men man var smart och tog betalt för den och blev profit av det hela.
Hade det varit DTM/WTCC/WRC vinge stuk då hade det argumentet fungerat då den har nån form av funktion fast då hade jag inte valt till detta då dom inte passar bilen utan ser lika illa ut som vingen till V70N gör som inte passar bilen utan slutar innan bilen gör det i bredd räknat så det ser ut som något fantasilöst biltema tagit fram på 80 talet.
"Sport" antyder/stinker att det gör bästa varvtiden ner till ICA med högsta kurvhastighet och detta på en glidar/skogsmulle/vardagsbil

3. XC70 är ju mera gubbig/glidare än V70 fast lite mindre än S80 så krom passar perfekt och är mera sobert än plastigt svart som passar plastracern V70 som ungdomar sänker så man får ryggskott bara man kör över normala brunnslock med.
Har testat en Sport så nej den är inte "fastare" med samma däck och samma i övrigt även om dom vill man skall tro det så är det inte tillräckligt mycket för att motivera detta och man kan genom att skaffa polisdämpare/fjädrar lösa detta om man vill ha stötigare bil än nödvändigt utan att köpa onödigt stötiga Sport.
Bara byta från svampiga 16" som duger på skadade vintervägar till 18-19" sommartid gör mycket, tillräckligt för en XC70 med bibehållen komfort. Att välja 19" är med däck betydligt billigare än att köpa 18" med däck idag då du får däck i stort sett gratis till 19":arna sett till vad fälgarna är värda. Var ute efter svarta Merac men som tur var blev det annat för drygt halva-3/4 pengen och köpa skavda på skroten var aldrig relevant.

4. Ratten går att fixa, bara byta till valfri 3-4 eker ratt med/utan värme i oavsett årsmodell på bilen och 3-eker R-design från V60 är den klart fräschaste Volvo tagit fram på senare tid. Sen behövs inte mycket vara "trevligare", är hur det känns efter 100mil på dåliga vägar som gäller.

5. Vill man sabba silvertemat så köper man en V70 istället, klart billigare i längden och svart sport halverar nyttan med sport då man inte ser sportens ide med halva bakluckan i svart.

6. Smaken är som baken som tur är.

Byt fälgar på Summumen i din länk så har du en vinnare då det inte är representabla standardfälgar på den, häng på standard 17" istället alt 18-19" tillbehörsvarianter så är dom jämbördiga på hjulsidan då sport inte har standardfälgar utan just tillbehörshjul man tvingas välja.
av Verdi
ER skrev: 1. Man åker inte runt på "standardfälgar", man ser till att ta nåt av dom fräschare tillval 17-19" så där försvann det argumentet emot Summum, dessutom passar inte Freja med sin veka dubbelekerdesign en XC som skall ha feta ekrar som förstärker bilens framtoning.
Rätt säker på att det är 18" Pan-fälgar på bilden. Men sant, jag hade nog valt Merac som är lite bättre. 19" tillbehörshjul för 23 papp? Aldrig i livet. Så mycket hatar jag inte pengar.
ER skrev: 2. Varför vinge? För att den gör att bilen ser hel ut, inte tvärt avhuggen som utan. Den passar som hand i handsken då den inte har nån funktion utan enbart estetiskt då bilen ser hel ut och betydligt fräschare ut än utan så den passar skogsmulle som XC70 med "sur" 3.2:a lika bra som en V70 med T6:an och AWD som blåser fram i 200+ eller en V70 med D2:an. Den skulle suttit där på alla bilar från början , men man var smart och tog betalt för den och blev profit av det hela.
Hade det varit DTM/WTCC/WRC vinge stuk då hade det argumentet fungerat då den har nån form av funktion fast då hade jag inte valt till detta då dom inte passar bilen utan ser lika illa ut som vingen till V70N gör som inte passar bilen utan slutar innan bilen gör det i bredd räknat så det ser ut som något fantasilöst biltema tagit fram på 80 talet.
"Sport" antyder/stinker att det gör bästa varvtiden ner till ICA med högsta kurvhastighet och detta på en glidar/skogsmulle/vardagsbil
Finns väl INGA andra biltillverkare som kör med fjortisvinge? Är ju bara Volvo. Inte en chans att jag åker runt med nåt dylikt. Att den inte har nån funktion gör ju det hela ännu värre.
ER skrev: 3. XC70 är ju mera gubbig/glidare än V70 fast lite mindre än S80 så krom passar perfekt och är mera sobert än plastigt svart som passar plastracern V70 som ungdomar sänker så man får ryggskott bara man kör över normala brunnslock med.
Har testat en Sport så nej den är inte "fastare" med samma däck och samma i övrigt även om dom vill man skall tro det så är det inte tillräckligt mycket för att motivera detta och man kan genom att skaffa polisdämpare/fjädrar lösa detta om man vill ha stötigare bil än nödvändigt utan att köpa onödigt stötiga Sport.
Bara byta från svampiga 16" som duger på skadade vintervägar till 18-19" sommartid gör mycket, tillräckligt för en XC70 med bibehållen komfort. Att välja 19" är med däck betydligt billigare än att köpa 18" med däck idag då du får däck i stort sett gratis till 19":arna sett till vad fälgarna är värda. Var ute efter svarta Merac men som tur var blev det annat för drygt halva-3/4 pengen och köpa skavda på skroten var aldrig relevant.
Njae. Tycker XC70 känns fräschare än V70 som måste vara Sveriges tråkigaste bil. Och hur du kan förespråka lågprofildäck samtidigt som du klagar på ett "onödigt stötigt" chassi är ju bara för roligt.
ER skrev: 4. Ratten går att fixa, bara byta till valfri 3-4 eker ratt med/utan värme i oavsett årsmodell på bilen och 3-eker R-design från V60 är den klart fräschaste Volvo tagit fram på senare tid. Sen behövs inte mycket vara "trevligare", är hur det känns efter 100mil på dåliga vägar som gäller.
Va? Varför ska jag köra 100 mil på dåliga vägar?
ER skrev: 5. Vill man sabba silvertemat så köper man en V70 istället, klart billigare i längden och svart sport halverar nyttan med sport då man inte ser sportens ide med halva bakluckan i svart.
Halva bakluckan svart? Knappast. Och särskilt snyggt är det inte heller. Bättre med hela svart.
ER skrev: 6. Smaken är som baken som tur är.

Byt fälgar på Summumen i din länk så har du en vinnare då det inte är representabla standardfälgar på den, häng på standard 17" istället alt 18-19" tillbehörsvarianter så är dom jämbördiga på hjulsidan då sport inte har standardfälgar utan just tillbehörshjul man tvingas välja.
Tror det är 18" på den länkade som sagt. Dock ej de bästa man kan välja gratis så visst, lite bättre går det att få den. Men tycker ändå sport-fälgarna är snyggare.
av Allee
Som sagt inget proffs på photoshop över huvudtaget.

3cc76fb2-1225-4214-a797-b10093913f35.jpg
orginal
3cc76fb2-1225-4214-a797-b10093913f35.jpg (31.91 KiB) Visad 3783 gånger
xc701.jpg
xc701.jpg (52.06 KiB) Visad 3799 gånger
mnh452a.jpg
mnh452a.jpg (42.14 KiB) Visad 3793 gånger
xc702.jpg
xc702.jpg (64.57 KiB) Visad 3790 gånger

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]