Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Desmodue
Nu har höger framdörr börjat strula. När man låser bilen så låser den ej. Låsknappen uppe på dörren får man peta ner manuellt efter att ha stängt dörren.
När man har låst upp bilen får man öppna dörren inifrån.

Låsknappen rör sig lite men inte så det räcker. Det är väl mekaniken och elektroniken i låset men kan det vara så enkelt att något bara hoppat av?
Känt fel eller bara att ta mössan i han och köra i till Volvo pynta. Det lär ju inte bli billigt att byta har jag för mig.
av ThunderAce
fungerar allt annat i dörren och fungerar dörren höger bak?

om det är bara att den inte låser pass.dörr fram så är det låskistan som strular, är det båda dörrarna som krånglar
med elhissarna så är det PDM modulen som strular för dig
av Pnjk
Säkert låskistan som behöver bytas... Har bytt 2st på min 2011 årsmodell. Både höger fram och höger bak.
Riktig sunkig kvalité tycker jag
av Schmoyoho
Min högra bakdörr sade upp sig på att låsa sig, vilket en kompis märkte när han skulle hämta något ur min låsta bil som började larma. I mitt fall så drogs låspinnen ned när jag låste men fjädrade upp halvvägs och jag löste problemet på ett så pass elegant sätt att jag tog bort gummitätningen mellan dörr och låspinne. Felet var att plasthakarna som håller pinnen vid låskistan hade pajat så att pinnen fjädrade upp av tätningen och låste upp dörren samtidigt... typ.

Summa summarum: har du tur så är det åtminstone inte låskistan. Testa stänga låskistan så att bilen tror dörren är stängd och sedan leka lite med låspinne, låsning osv. Ryck i ytterhandtaget och se när den låser och när den inte gör det. Att låspinnen ger livstecken från sig när du låser är ju ett tecken på att någonting händer i låskistan.

Edit: angående att det är dyrt att byta låskista så tror jag volvo tar kring 4000-6000 kr men det går att göra själv. Jag hade själv lite problem med att göra det men i retrospekt när allt är på plats så var det nog värt att göra det själv. Betalade bara 900 kr för en ny låskista från en MY16 XC70 från skroten (och min bil är en 2007 års S80, så du kan få mer eller mindre nya beg.delar). http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=111125
av Desmodue
Bara höger framdörr och låset. Det började efter en tvätt och -2 grader ute.

Ja saker och ting händer när jag låser med fjärren och i dag så tryckte jag många gånger på öppnaknappen och då gick det att öppna dörren. Låspinnen rör sig lite grand.
Någon som vet var man kan hitta en sprängskiss på dörren?
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Hade detta på min V70 -12 med, fast höger bak.
Upptäckte det en frusen decemberdag när sambon plötsligt drog igång larmet
utanför Statoil. Insåg då att dörren inte låst sig, när jag låste med fjärren och
därför kunde hon öppna dörren och då drog så klart larmet igång.
Samma sak som du, pinnen hoppar lite, men rör sig knappt. Provade det mesta
såsom att smörja, dra pinnen upp och ner och det gav endast lite förbättring.
Om man körde 3-4 låsningar efter varandra så låste sig dörren "oftast", men den kunde
lika gärna poppa upp igen efter en stund.

Min PT sa precis som din att det kanske går att fixa, men annars är det byte av låskista.
Kontentan blev byte av låskista då det var något fel i den som gjorde att den inte låste.
Prislappen blev typ 3800 inkl arbete och låskista så billigt är det inte och man blir ju lite
fundersam att sånt kan hända på en då 3 år gammal bil.
av Desmodue
Schmoyoho skrev:Desmodue: kolla länken i mitt förra inlägg. Ser likadant ut fram med några ganska små avvikelser.
Men framdörrarna är väl lite annorlunda med glaset som kommer i vägen mm?
av mikael_81
Hade samma problem fast höger bakdörr. Löste det med att skruva loss låskistan och smörja ordentligt sedan motionera låspinnen (tryckte ner den och låste upp) flera gånger. Fungerar felfritt fortfarande ca ett år senare.

mvh Mikael

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]