Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Om strålkastare tillverkade en viss månad inte fungerar är det inte konstruktörerna som gjort fel. De andra håller ju. Felet lär ligga hos produktion/inköp, som antingen inte har koll på vad för material som köps in, eller som kommit på en smart (!) metod att spara pengar, genom att köpa någonting billigare än vad det specificerades från början. Sånt händer hela tiden. Ekonomer är det dyraste folk vi har.
av Alexas
apersson850 skrev:Om strålkastare tillverkade en viss månad inte fungerar är det inte konstruktörerna som gjort fel. De andra håller ju. Felet lär ligga hos produktion/inköp, som antingen inte har koll på vad för material som köps in, eller som kommit på en smart (!) metod att spara pengar, genom att köpa någonting billigare än vad det specificerades från början. Sånt händer hela tiden. Ekonomer är det dyraste folk vi har.
Du har helt rätt! Det rycktades på olika forum att BMW (ZKW) testade en ny billigare plast som reflektorn va gjord av. Vilket uppenbarligen visade sig inte gå så bra. Utan åtgärd från BMW.
av andersuw
Alexas skrev:
apersson850 skrev:Om strålkastare tillverkade en viss månad inte fungerar är det inte konstruktörerna som gjort fel. De andra håller ju. Felet lär ligga hos produktion/inköp, som antingen inte har koll på vad för material som köps in, eller som kommit på en smart (!) metod att spara pengar, genom att köpa någonting billigare än vad det specificerades från början. Sånt händer hela tiden. Ekonomer är det dyraste folk vi har.
Du har helt rätt! Det rycktades på olika forum att BMW (ZKW) testade en ny billigare plast som reflektorn va gjord av. Vilket uppenbarligen visade sig inte gå så bra. Utan åtgärd från BMW.
Om man skall vara fair tycker jag dock detta med "fabrikationsfel" (oavsett om det är designen eller tillverkningen det hänger på) är ett område där även Volvo kunde ta ett större/bättre ansvar än de hittills gjort. Bland de exempel på sådana problem som jag har i åtanke finns bland annat tidiga ETM-, DIM-, ABS- och RTI-DVD-moduler på P2-bilarna, bärarmsbussningarna bak på P3-orna, problemen med ventilpaketet på tidiga sex-växlade automater samt problemen med trasig hjälpaggregatrem som i sin tur pajar kamremmen och därmed hela motorn på vissa dieslar.
av mf135
Hur kommer det sig att BMW, som du ju uppenbarligen har större förtroende för, inte åtgärdade de två fel jag länkar till nedan förrän något decennium efter det att bilarna byggts?
Inte en aning, vad tror du. Kanske för att dom inte stängde av motorn eller styrservo som 5cyl gör. Kanske tog tid innan felen upptäcktes.
Du menar att Volvo skulle återkalla 57 000 bilar för att ca 3-4 stycken skriver här på forumet att man drabbats av detta? Vi andra ca 56 996 (27/1) som åtminstone hittills inte drabbats av detta vet ju inte ens om att vi ev. har ett fel.
Nej, det här forumet är nog lite sent ute för att Volvo ska ha nytta av det i sådana frågor. Om du läser texten du kopierade så står där provbilar (avdelningsbilar, tjänstebilar också). Det är klart att erfarna förare märkte att det var nåt skumt men det kanske inte fanns resurser just då för att gå till botten med problemet. Många fokuserade ju på VEA o 8vx som skulle sitta XC90 o några FWD modeller. Sånt händer och har inget med dina 3-4 bilar att göra. Mjukvaran sitter nog i alla fram tills fixen var klar. Du har nog inte jobbat på Hisingens bilbyggare som andra på detta forum har. Kanske någon rent av kan hålla med om att detta är en möjlig/trolig bakgrund utan att avslöja för mycket. Förbättringsprocesser pågår ju hela tiden så detta slipper vi i kommande releaser. Men det är ju också bra att det finns entusiaster som du som försvarar allt tills det är fixat. :D
av andersuw
mf135 skrev:
andersuw skrev:Hur kommer det sig att BMW, som du ju uppenbarligen har större förtroende för, inte åtgärdade de två fel jag länkar till nedan förrän något decennium efter det att bilarna byggts?
Inte en aning
Märkligt. Jag fick intrycket att du hade järnkoll på olika biltillverkares göranden och låtanden i avseenden likt dessa, inte minst BMWs och Volvos. ;-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Det där med att spara pengar är inget unikt för varken Volvo eller BMW. Så jobbar alla, på gott och ont. Ibland går det lika bra, ibland inte. Där jag jobbar togs exempelvis anodiseringen på aluminiumdetaljer bort. För maskiner som alltid används inomhus behövs det ju inte, var resonemanget. Nu har det visat sig att en detalj slits så den börjar kärva, när den inte är anodiserad. Ytan blir inte lika hård då. Garantikostnader äter kvickt upp besparingar.

Scania är ibland världens mest lönsamma lastbilstillverkare. Men när de ersatte metall med plast i ringarna som håller rullarna på plats i drivaxellagerna, med följd att ringarna åts upp och rullarna började gnaga på varandra, då blev det för billigt. Naven fattade eld av värmen. För att inte tala om packningarna som ändrades vid interna oljerör i motorn. De lär ha sparat några kronor per cylinder i en motor. Men det tog tre dagar på verkstad att plocka isär motorn och byta dem, om inte oljenivån hade sjunkit så lågt att skador uppstod. Då tog det fem dagar. Garantikostnader äter kvickt upp besparingar.
Användarvisningsbild
av PeterNi
Någon som fått brevet från Volvo/Bilhandlaren om återkallningen?
Ringde verkstaden I förrgår för att få besked, då denna uppdatering av mjukvaran kanske kunde fixas tillsammans med ett annat problem jag fått, kondens på framrutans insida (se egen tråd om detta: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a). Fick svaret att bränslemätarmjukvaran var fixad, och han gick in på vår bil och kollade: Inga anteckningar där om att vår bil skulle behöva allting-dör-fixet. I så fall skulle jag få brev hem om detta, så han bad mig vänta lite med reparation av defrostern, så kunde de ta båda sakerna tillsammans. "Men är din bil inte återkallad för denna mjukvarufix ska du inte uppdatera den, då du kan få andra problem I stället...!"
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 22
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]