Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spacemoose
Hejsan!

Har ett ljudproblem med min V70 2.5FT 2009 som jag inte riktigt har lyckats lokalisera.
Vid körning i motorvägsfart, så börjar ibland något kvittra/gnissla inne i kupen. Jag trodde först det var kupefläkten som lät, men efter att ha provat att stänga av både fläkt och AC så finns fortfarande ljudet där.
Kvittret finns aldrig i krypkörning eller stadstrafik. Enbart vid motorvägsfarter.

Ljudet uppstår sporadiskt och är inte alltid närvarande. Ibland kan det bara vara ett enstaka kvitter som hörs och sedan är det tyst som det ska och ibland kan det vara en hel symfoni av kvitter som pågår hela resan.

Jag tycker att ljudet kommer från höger sida av bilen. Har även provat att dra ner rutan på passagerarsidan för att se om jag hör något utifrån. Då verkar kvittret tystna istället. Drar jag upp rutan igen så kommer kvittret tillbaka.

Tror ni ändå detta kan vara kupéfläkten som börjar ge upp eller är det något annat som jag bör kontrollera?
av andersuw
Med tanke på att ljudet bara hörs i högre fart skulle jag i första hand misstänka att det är någon form av vindljud det handlar om. Skulle t.ex. kunna vara en list som inte sluter helt tätt någonstans, exempelvis den runt rutan i främre passagerardörren. Att ljudet varierar från resa till resa kan bero på exempelvis variationer i vindriktning och temperatur (där det senare kan tänkas påverka hur bra eller dåligt listen sluter åt).
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av pang58
Cox skrev:Främre länkarmsbussning i bakvagnen, den skulle jag se över om jag vore dig så hittar du nog den lilla kvittrande fågeln
Jag har också sporadiskt kvittrande från höger baksäte(?), bilen blev besiktigad för några månader sedan, kollar man de länkarmsbussningarna vid besiktning?
Användarvisningsbild
av Jahaja
pang58 skrev:
Cox skrev:Främre länkarmsbussning i bakvagnen, den skulle jag se över om jag vore dig så hittar du nog den lilla kvittrande fågeln
Jag har också sporadiskt kvittrande från höger baksäte(?), bilen blev besiktigad för några månader sedan, kollar man de länkarmsbussningarna vid besiktning?
Jag hade exakt detta "kvitter", testa att dra upp lastnätet. Funkade för mig. Hade säkert gått att smörja nånstans men jag nöjde mig med att köra med det uppe.
av Yaniz
Trodde först det var lastnätet men det visade sig att ovannämnda bussning var källan till kvittret på min V70. Kollas inte på besiktningen.
Användarvisningsbild
av pang58
Yaniz skrev:
Trodde först det var lastnätet men det visade sig att ovannämnda bussning var källan till kvittret på min V70. Kollas inte på besiktningen.
Ok!

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]