Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alexas skrev:Suck alltså. Alltid dessa förståsig-påare som kan bäst själv.
Vadå suck alltså? Jag skrev bara vad jag personligen kör med för tryck. Inte heller kör jag med däckdimensionen, oljemärket mm som Volvo rekommenderar. Inget att besucka sig över. Sedan får väl den som behagar köra med Volvos rekommendationer bäst hen vill.
Yaniz skrev:
Alexas skrev:Suck alltså. Alltid dessa förståsig-påare som kan bäst själv.
Vadå suck alltså? Jag skrev bara vad jag personligen kör med för tryck. Inte heller kör jag med däckdimensionen, oljemärket mm som Volvo rekommenderar. Inget att besucka sig över. Sedan får väl den som behagar köra med Volvos rekommendationer bäst hen vill.
Du gör precis som du vill. Alla gör precis som de vill. Men det är fortfarande fel enligt det företaget som konstruerade bilen. När du skriver "Volvo har inget med maxtrycket att göra" så är du ute på hal is.

Visst, om vi pratat om vilket maxtryck ett däck klarar av så stämmer det. Men om vi pratar om vilket maxtryck däcket ska/bör ha (som TS pratade om) så är det Volvo i allra högsta grad som vet vad de pratar om och knappast någon annan. Detsamma gäller dimensionen som du också freestylat med.

Jag tänker inte gå in i någon debatt om huruvida det är farligt eller inte farligt. Volvo som konstruerade bilen har berättat för alla som köper deras bilar vad som är rätt genom att ange det i bilens instruktionsbok. Det är upp till var och en om de vill följa det eller inte.
Om man kört bilen mer än några km, och speciellt om man kört relativt fort, så är det rekommenderade däcktryck som biltillverkaren rekommenderar helt fel. Det är endast om däcken är kalla.. Varm luft utvidgar sig och 3.0 bar är nog det minsta man ska lägga i om man som jag har 2.7 som rekommenderat. Alltså då menar jag om man nu inte har kompressor och luft hemma.

Skulle tro att de flesta som går på rekommendationerna har i för lite luft då de flesta har varma däck när de kommer till macken. Det räcker med ett par km körning.
Joel80. Menar du på din V60? Inte har väll V60 2.7 som rekommenderat tryck? Inte ens min XC70 har det.

Det är det här som är problemet, man tar en siffra och tror att det passar allt. Trycket ska justeras efter behov. Maxtryck som är rekommenderat för maxlast och hastigheter på över 160 km/h kan väll knappast vara det som är "riktmärket" som många verkar tro.

Sen så håller jag med om att det troligtvis sköts väldigt dåligt det där med kalla däck.
På sommar hjulen håller jag mig till Eco trycket 2,6 för 19" 2,9 när husvagnen e på, vinterhjulen har jag lite hårdare 2,8 normalt, bra eller dåligt funkar bra för mig:-)
palmqvist skrev:På sommar hjulen håller jag mig till Eco trycket 2,6 för 19" 2,9 när husvagnen e på, vinterhjulen har jag lite hårdare 2,8 normalt, bra eller dåligt funkar bra för mig:-)
Det är jag som är en jobbig paragrafryttare bara :D haha
Alexas:
Jag blandade ihop siffrorna från soffan. (kollar i dörren när jag behöver.)
Vår V60 T4F har 2.6 som rekommenderat. Jag kör i 2.8-2.9 när jag fyller på. (p.g.a varma däck..) inför husvagnsresa brukar jag öka på det till 3.0-3.1 bak. Det känns bättre.

På min V60 D5 TE är minsta rekommenderade trycket 2.8. Den är ju lite tyngre så gissar att det är anledningen.
Den har övervakning.. Så fyller jag bara i 2.8 när det är varma däck får jag varning när det är kallt och bilen stått still ett litet tag.
Alexas skrev: Men om vi pratar om vilket maxtryck däcket ska/bör ha (som TS pratade om) så är det Volvo i allra högsta grad som vet vad de pratar om och knappast någon annan. Detsamma gäller dimensionen som du också freestylat med.

Volvo som konstruerade bilen har berättat för alla som köper deras bilar vad som är rätt genom att ange det i bilens instruktionsbok. Det är upp till var och en om de vill följa det eller inte.
När Volvo (och andra märken) rekommenderar exv däckdimensioner, lufttryck mm har man vägt in ett antal parametrar och utifrån dessa tagit fram rekommendationer som ska passa de flesta ägare och de flesat förhållanden, alltså en optimal medelväg (inte minst komfort).

Sedan kan man som enskild individ ha andra preferenser. Jag kör till 80% på motorväg och föredrar däckdimensionen 215/55-17 med lufttryck om 3 bar framför Volvos rekommendation 225/50-17 med lufttryck om 2,6 bar, då jag upplevde däck och lufttryck som Volvo rekommenderade alltför spåriga i motorvägsfart. Så vad som är rätt, kan nog diskuteras.

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]