Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jämför andrahandsvärdet på exempelvis en 5 år gammal V70 och en 6 år gammal XC70. Den senare är dyrare.
Inte nödvändigtvis en framhjulsdriven XC70.

Jag tvivlar på att du får någon större skillnad på månadskostnaden efter 5 års ägande.

Idag torde XC70:n vara högre värderad om det är en firma som erbjuder byte.
Framhjulsdrivna OCH manuella XC70 är inte jättepopulära på annonssajter som blocket.

Vad jag vinner är att jag får fri skatt i 3 år till. Idag kostar det mig 2500 kr/år. Den deklarerade bränsleförbrukningen är mindre. Och oavsett om det stämmer eller inte IRL lär avståndet till en XC70 vara märkbar när det gäller förbrukning. Försäkringen är billigare med 1200 kr/år. Jag har garanti. Jag får det nya media-systemet med appar och grejer som jag inte har idag. För att nämna några saker.

Och visst hade det varit en bättre affär om jag hade köpt en sådan direkt men vi blev lite tagna av XC70s coolhetsfaktor istället för att tänka smart.

Shit happens :)

Edit: Bytet görs på bilia.
Alexas skrev:Edit: Bytet görs på bilia.
Där har du svaret på vem som tjänar pengar på det här bytet. Annars skulle de aldrig göra det.
Japp.
Dina tusenlappar/år för skatt etc försvinner jämfört med v70s sämre andrahandsvärde. Troligen förlorar du på affären.
Men, som någon skrev, vill du hellre ha V70, så byt.
Högst sannolikt så talar vi om max någon hundralapps skillnad i månaden.

Gissningsvis rör det sig om under 100:- skillnad i månaden utslaget över 5 år. V70 torde ha snabbare värdminskning, men något lägre driftskostnad. Min gissning är att skillnaden i värdeminskning är något större, och att det därför blir billigare med XC70 -- men det vet du först om fem år när du ser hur V70 värderas relativt XC70.

I relation till vad det kostar att ha bilar skulle jag säga att skillnaden är marginell -- så vill du ha en V70 så byt. Vill du ha en XC70 så behåll din bil. Ekonomiskt lär det inte bli någon gigantisk skillnad.
Är det bara pengarna du är ute efter föreslår jag en bra cykel. Eller om du fortfarande vill ha något som kallas bil så en Dacia Sandero. Eftersom den inte kostar mycket i inköp (knappt 80000 för en ny bil) och värdeminskningen normalt sett är en mycket stor post, så ligger du bra till där. När en sådan Dacia är dags att skrota, något som förvisso kanske kommer tidigare än för en XC70, då har den inte minskat i värde mer under sin livslängd än vad en ny XC70 gör när du kör ut den ur bilhandlarhallen.

Ska man spara några väsentliga pengar på sitt bilägande får man göra något drastiskt. Som att köpa en riktigt billig bil.
Om du tycker Dacian är för liten kan man tänka sig att du köper två 945:or från sent nittiotal. Dessutom förutsätter vi att du har verkstad med lyft, bra med verktyg och vilja att skruva. Då kan du hålla igång de bilarna till låg kostnad. Att du ska ha två är bara för att ha något att köra med när den ena sitter i lyften en vecka för något som behöver lagas.
Men att byte en hyfsat ny bil mot en ungefär likadan, det gör ingen nytta.

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]