Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
Har sökt men hittar ingen klart svar på om man kan göra detta själv eller ej.

Skall in en bakåtvänd barnstol på passagerarsätet fram och vill då inte att airbagen skall kunna lösa ut.

Går det att göra själv och isåfall, vad skall göras?

Hittar diverse trådar om motstånd, inte mostånd, ta bort själva airbagen, VIDA....men de säger inte samma sak och blir därför lite villrådig.
av andersuw
Om Volvo själva skulle göra detta på min V70 T5 -02 sker det enligt VIDA genom att man kopplar bort kabeln till kudden, isolerar och fäster upp den med hjälp av grejer som ingår i en särskild urkopplingssats, sätter en isolator från samma sats på kontaktstycket till själva kudden, samt laddar ny mjukvara som talar om för bilen att den inte längre skall förvänta sig att kudden finns där. Sedan följer diverse byråkrati med inskrivning och servicebok samt godkännanden från berörda parter i tre exemplar. Själva kudden blir i detta fall kvar i bilen.
av andersuw
Jonas_latt skrev:Jag gjorde som ovanstående. Runt 1000kr på bilia.
Det var inte farligt. Hur länge sedan var detta? Har själv aldrig haft behovet. Men min "gamla" bil (V70 -02) skall övertas av son och sonhustru till våren och där finns småbarn med i bilden så det är inte helt otänkbart att det blir aktuellt att koppla bort kudden.

Sedan är förstås detta något som jag tror mig om att klara på egen hand sånär som på mjukvaruladdningen (som troligen kan utgå och ersättas av ett motstånd med rätt styrka i änden på ledningen till kudden). Men jag är ändå inte säker på att jag i just detta fall vill göra det. Säkrast att det är gjort av någon som kan ge en papper på att det blivit gjort enligt alla konstens regler om något skulle gå galet som på något sätt kan kopplas till kudden.
av berrabus
Håller med, 1000SEK kan det vara värt.
Kompisen som äger bilen snackade om 3-4000 SEK vilket jag inte tycke det är värt om det går att ordna själv på ett säkert sätt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hör med din Volvo ÅF så det blir rätt iaf, kan vara så att bältet ska bytas med och då landar du nog på de övre summorna, verkar ju dock inte så då det säkert är samma som på "andersuw":s 02:a men värt att kolla upp

Hittade detta på NTF.se
Mekanisk urkoppling görs på kundens begäran. Vid urkopplingen skriver kunden under ett avtal som registreras centralt. Vid ägarbyte skickas en påminnelse. Informationsdekal sätts på instrumentbrädan. Urkopplingen skrivs också in i bilens Service- och garantibok. För vissa modeller krävs också byte av passagerarbälte vid urkopplingen. Från årsmodell 2005 finns på vissa modeller nyckelavstängning som fabriksmonterat tillval. Mekanisk urkoppling är ej tillåten på dessa varianter.
av Jonas_latt
Som jag tidigare nämnde så va det runt 1000kr och inga bälten behövdes bytas på min 02.
Om det va 980kr eller 1080 ja någon stans där.

Gjordes för ca1, 5år sedan på bilia i Skövde.
av andersuw
Jonas_latt skrev: Gjordes för ca1, 5år sedan på bilia i Skövde.
Ett eller fem år sedan? Sorry but it's nice to get the facts right. :-)
av Jonas_latt
andersuw skrev:
Jonas_latt skrev: Gjordes för ca1, 5år sedan på bilia i Skövde.
Ett eller fem år sedan? Sorry but it's nice to get the facts right. :-)
Menade självklart 1-2 år sedan 1,5 år ett och ett halvår.

Diskussioner om elpriser, när man ska tvä[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]