Alexas skrev:@yaniz: så Volvo har helt enkelt hittat på däcktrycket och skrivit in det i instruktionsboken för att de tyckte det va kul? Helt rätt att det är bättre med för högt än för lågt om man nu ska välja av något som är fel men det är fortfarande så att det helt garanterat inte finns en person, varken på Volvo eller hos någon däcktillverkare, som rekommenderar 3.0 bar på en V70. Förutom då enskilda personer på diverse forum för att "det känns bäst".
Bilen är självklart testad av Volvo ur alla synvinklar med olika däcktryck. Komfort, miljö, ljud och inte minst säkerhet.
Volvo har inte hittat på en siffra. Det har testats fram för att passa bilen.
Och om det nu skulle vara så att man ska följa däcktillverkarna och deras rekommendationer istället så är jag väldigt spänd på att få se vilken tillverkare som rekommenderar 3.0 på en V70?
Även om jag håller med dig om att 3 bar är i högsta laget tycker jag inte man kan säga att det är "på tok för högt". För min V70 D4 -15 rekommenderar Volvo 2,3 bar fram och 2,1 bar bak om man har lätt last, inte kör fortare än 160, och inte vill köra med "ECO-tryck". För max last eller ECO-tryck rekommenderas 2,6 bar runt om och vid höghastighetskörning 2,7 bar runt om vid lätt last och 2,9 bar vid tung.
Sedan är det också så att vad Volvo säger och vad däcksfirmorna (de som säljer och monterar däck) säger skiljer sig märkbart enligt mina mångåriga erfarenheter. Medan Volvo anger runt 2,2 bar som riktmärke vid "vanlig" körning sedan många år (var ungefär samma på min 855 -94, V70 -02 och V70 -15) säger däcksfirmorna regelmässigt runt 2,7 bar när man frågar. Jag har frågat många gånger just därför att jag varit osäker på vad som egentligen är rätt. Att buden varierar beror sannolikt på att inget tryck är riktigt optimalt ur alla perspektiv. Såvitt jag kan bedöma ger lite högre tryck lägre och/eller jämnare däckslitage och bättre bränsleekonomi. Men det ger kanske inte optimal väghållning och/eller komfort.
Själv kör jag regelmässigt på runt 2,7 bar (någon tiondels bar högre fram än bak) sedan många år eftersom jag funnit att det funkar bra i alla väsentliga avseenden. När jag kör tungt lastat en längre sträcka pumpar jag i runt 3 bar där bak.