Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1051055
När jag bytte på min 740 köpte jag nya bultar och muttrar till stötdämparnas nedre fästen. Jag köpte också nya muttrar till pinnbultarna som sitter vid fjädrarnas övre fästen. Dock så hade den gamla muttern rostat fast så att jag fick ut hela pinnbulten istället för att få loss muttern :)
Jag har förresten för mig att man bör ha en lång hylsa för att kunna komma åt den där muttern i fjäderns övre fäste ordentligt (storlek minns jag dock inte).

Jag är osäker på din fråga om gummit, men det borde väl ligga kvar på sin plats i koppen om du lyfter bort fjädern lite försiktigt?
#1051167
White skrev:Tyvärr har övre fjäderfästet utgått, annars hade det kanske varit lägligt att byte det med. Köp nya pinnbultar och muttrar i alla fall, du bör också byta bultarna som håller
dämparen både uppe och nere.
Med övre fästet, menar du dom vita puckarna eller det som är ihopskruvat med fjädern som inte finns att köpa?
#1051170
olofp skrev:När jag bytte på min 740 köpte jag nya bultar och muttrar till stötdämparnas nedre fästen. Jag köpte också nya muttrar till pinnbultarna som sitter vid fjädrarnas övre fästen. Dock så hade den gamla muttern rostat fast så att jag fick ut hela pinnbulten istället för att få loss muttern :)
Jag har förresten för mig att man bör ha en lång hylsa för att kunna komma åt den där muttern i fjäderns övre fäste ordentligt (storlek minns jag dock inte).

Jag är osäker på din fråga om gummit, men det borde väl ligga kvar på sin plats i koppen om du lyfter bort fjädern lite försiktigt?
Varför jag undrar om gummit (där nere) är för att det är vridet olika på höger och vänster sida. I framvagnen är det ju viktigt att fjädern sitter vriden i korrekt position.
#1051318
Literary skrev:
White skrev:Tyvärr har övre fjäderfästet utgått, annars hade det kanske varit lägligt att byte det med. Köp nya pinnbultar och muttrar i alla fall, du bör också byta bultarna som håller
dämparen både uppe och nere.
Med övre fästet, menar du dom vita puckarna eller det som är ihopskruvat med fjädern som inte finns att köpa?
Jag menar den klockformade brickan och gummit.
#1051633
Literary skrev:
olofp skrev:När jag bytte på min 740 köpte jag nya bultar och muttrar till stötdämparnas nedre fästen. Jag köpte också nya muttrar till pinnbultarna som sitter vid fjädrarnas övre fästen. Dock så hade den gamla muttern rostat fast så att jag fick ut hela pinnbulten istället för att få loss muttern :)
Jag har förresten för mig att man bör ha en lång hylsa för att kunna komma åt den där muttern i fjäderns övre fäste ordentligt (storlek minns jag dock inte).

Jag är osäker på din fråga om gummit, men det borde väl ligga kvar på sin plats i koppen om du lyfter bort fjädern lite försiktigt?
Varför jag undrar om gummit (där nere) är för att det är vridet olika på höger och vänster sida. I framvagnen är det ju viktigt att fjädern sitter vriden i korrekt position.
Jag törs tyvärr inte svara, hoppas att någon mer kunnig kan göra det :)

Du mer än antyder att det inte skulle finnas[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]