Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Har som bekant en XC70 D4 FWD man idag. MY14.

Jag funderar på om det inte vore billigare i längden att ha en V70 Classic momentum med T4an?

Jag kör cirka 2000 - 2500 mil/år.

T4an drar på pappret marginallt mindre men å andra sidan har den 1500 kr lägre i skatt. Billigare försäkring. Garanti. För att bara nämna några saker.

Vad tror ni om totalekonomin, borde bli billigare om jag räknat rätt?

Hur är T4an att köra?
Känns som ett dyrt och småtråkigt byte för att "bara" komma åt fabriksgarantin. Men det vet jag många som är beredda att betala för iof och har man dessa funderingar så har man ofta råd också :)
Du får ju se till att få sjukt bra Zlatanförsäljning/inbyte på din gamla bil isf.
V70 T4 190 Aut kör kollegor, mkt nöjda.
Räkna på:
* Skatt
* Försäkring
* Värdeminskning
* Kostnad bränsle
* Kostnad service

Den absolut största posten är som sagt värdeminskningen. Tänk också på att om du köper en dyrare bil så är det pengar du kunde investerat i något annat. Är dock väl inte så många kronor du kan tjäna i dagens ränteläge.

Kör själv en V70 T4 automat och är supernöjd. Har bara provkört "gamla" D4 och inte alls provat VEA D4, så kan inte direkt uttala mig om skillnaden. Kommer ihåg att jag blev förvånad över hur mycket den gamla D4 lät i förhållande till hur lite som hände på hastighetsmätaren, lite tvärtemot hur det är på T4.
Nej det blir inte billigare att köpa nytt. Vill du absolut byta ändå så gör det.

Tror förbrukningen är så lika att det inte är nån faktor. 1500:- för skatt och kanske nån tusenlapp i billigare försäkring drunknar antagligen i den ökade värdeminskningen. Garanti är väl bra men hur mycket är det egentligen värt? Din nuvarande bil är ju rätt ny och borde inte få några dyra fel än på länge.
Du har fortfarande maskinskadeförsäkring. Det innebär några tusenlappar i självrisk om något dyrt går sönder. Det räcker inte för att kompensera för värdeminskningen.

Byt gärna bil om du vill men försök inte räkna hem det. Du bara lurar dig själv.
Vad vinner du på det bytet?

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]