Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thorsens
hej! skall byta drivknutsdamask på volvo 850 2,5 man -95. tänker använda en töjbar damask som man trär över hela drivknuten. det jag vill veta är vilka muttrar och bultar jag behöver lossa för att komma åt drivknuten. tacksam för svar. hälsningar classe
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det första är att börja med att ta bort hjulet :wink: sen får du lossa på den stora muttern i navet ta något mjukt som ett mässingsdon eller en träpinne och banka på där muttern satt då kommer drivaxeln att åka bakåt. Sen sitter det två genomgående bultar med mutter på fjäderbenet lossa båda dessa och slå ut bulten dom kan sitta rätt bra. Sen är det har jag för mig bara att vika ner spindeln med bromskiva och allt på var försiktig med drivaxeln så att den inte hoppar isär längre in.

Tror även att det står hur man gör i Haynes handbok som finns att köpa på Biltema.

Har jag glömt något eller det inte är rätt så är det bara att någon annan lägger till information/rättar :D
av MickeM
Hej.

Jag rekomenderar (om fälgen gör det möjligt) att släppa drivaxelmuttern FÖRST, innan du ens lyfter bilen.
Den kan sitta som F-N, så du behöver nått längre än ett vanligt spärrskaft.
Du får bättre svar i "vridet" med hjulet på marken.
Tänk också på att om du lyft ena sidan av bilen, så utsätter du andra sidans framhjul för samma vridmoment, fast åt andra hållet.
Du kan alltså dra ner bilen av en halvdålig pallbock., om inte handbromsen är ordentligt dragen.

När muttern lossats nått varv, bankar du in drivaxeln med tex en mässingklubba, och kollar om den släpper.
Får du inte loss axeln i splinsen, så kan du dra åt muttern igen, om du inte har nått att värma med, och fortsätta när du har utrustning.
Den kan vara limmad i splinesen, och då kan du banka så du slår sönder axelns tapp utan resultat.
Då måste den värmas upp.

Personligen vill jag ha axeln lös på bänken, så man kan göra rent ordentligt när jag byter damask. (Om man inte byter förebyggande)
Det är väldigt svårt att få rent på plats.
Så himla mycket mer jobb är det inte.
På passagerarsidan lite extra pyssel, med långa axeln, samt stödlagret, samt att man måste krypa under om man saknar lyft.
Det kan rinna ut växellådsolja också.

Micke.
av volvobagaren
Var försiktig så att kullorna inte ramlar ur lagret för då kan man som handboken säger"ha mycket svårt att montera det"! :wink:
av folkrace_89
skulle ta bort abs sensorn innan du delar fjäderbenet. så det inte drar i sladden eller att du har sönder den när du monterar ihop det. sen så skulle jag ha bytt knut när du ändå gör jobbet.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
ABS-sensor klarar sig om man lossar på alla fäst punkter som kabeln sitter i tar man bort bromsoket så blir det ju istället ABS-kabeln som får hålla upp alltyngd så bromsoket är bra att ha kvar då slangen kan ta ganska mycket tyngd men självklart så ska man av lasta bromslangen genom att palla upp spindeln och även bindafast den i något. Det enklaste att palla upp spindeln är att sätta tillbaka den i fjäderbenet med en bult men det blir svårt att jobba med drivaxeln då så det bästa är att plocka bort drivaxeln helt innan man pallar upp spindeln.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]