Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
apersson850 skrev:Växelväljaren som fanns under 2013 är hemsk. Ser ut som något som ramlat av ett arkadspel från Atari.
Inte bara 2013 väl? Är det inte samma växelväljare från 2013 och framåt, förutom att den just 2013 har växellägesindikatorn i själva knoppen (via dess belysning) medan den i senare årsmodeller flyttades upp i kombinationsinstrumentet? Själv tycker jag den nya väljaren ser bättre ut än den gamla och verkar ju inte heller ensam om det. Se t.ex. den här tråden:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=113863

Främst tycker jag det ser bättre ut därför att det bara sitter en liten skinnpåse nedtill istället för en plåt med ränna som egentligen inte behövs. Måste ju dessutom bli onödigt långt mellan växellägena på det sättet. Man vickar också den nya spaken mot sig istället för från sig när man skall växla manuellt, vilket jag tycker känns mer naturligt än motsatsen. Samma lösning i båda avseendena (skinnpåse, vickning åt vänster sida) fanns för övrigt redan i V70N så Volvo har här gått tillbaka till en tidigare variant. Även formen på den nya knoppen är mer lik den på V70N (se bild nedan). Men den nya knoppen är kanske inte lika trevlig att ta på när det är kallt som de äldre helt skinnklädda.

Bild
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är just det där lysandet inuti plastknoppen som ser så gräsligt ut på 2013 års modell. Vilket tydligen även någon på Volvo tyckte, för det utförandet blev inte långlivat.
Om man ska peta åt höger eller vänster för att gå till sport/manuellt läge tycker jag inte spelar så stor roll. Men det känns vanligare att trycka framåt för att växla ner och bakåt för att växla upp, men på en Volvo är det ju tvärtom.
av andersuw
apersson850 skrev:Det är just det där lysandet inuti plastknoppen som ser så gräsligt ut på 2013 års modell. Vilket tydligen även någon på Volvo tyckte, för det utförandet blev inte långlivat.
Det kanske du har rätt i. Har själv inte sett just det utförandet IRL, i alla fall inte med bilen igång och i mörker.

Hur är det för övrigt med det "gamla" kombiinstrumentet, d.v.s. det du har i din 12:a? Finns där ingen indikator för växelläge alls så att det var därför de kände behov av att sätta indikation i toppen på spaken på MY -13? Vore lite konstigt i så fall. Indikation på växelläge i kombiinstrumentet finns ju redan på V70N. Och jag tycker inte man bör behöva titta ner på växelväljaren för att se vad som ligger i om man nu någon gång skulle bli osäker på det.
apersson850 skrev:Om man ska peta åt höger eller vänster för att gå till sport/manuellt läge tycker jag inte spelar så stor roll.
Nej det gör det förstås inte. Troligen en vanesak. Men om jag skall välja blir det vänster. ;-)
apersson850 skrev:Men det känns vanligare att trycka framåt för att växla ner och bakåt för att växla upp, men på en Volvo är det ju tvärtom.
Hmm. Av vilket skäl känns det ena vanligare än det andra. Är det något slags analogi med flygspakar du har i åtanke eller ...? Tänker man på automatlådor av äldre typ, där man kunde spärra lådan så att den inte valde högsta växeln eller någon av de två högsta, drog man ju spaken bakåt för att "växla ned" och tryckte den framåt för att "växla upp". Så mot den bakgrunden känns ju inte Volvos lösning så onaturlig.

Min "nya" bil har växlingspaddlar så fortsättningsvis lär jag använda dem för manuell växling när det behövs. I Sverige har jag nästan aldrig behov av det men vid körning i alpin terräng blir det rätt flitigt motorbromsväxlande. Och ju fler växlar man har att hålla reda på (åtta i mitt fall), desto kvickare i vändningarna behöver man förstås vara om det skall bli någon motorbroms att tala om.
Användarvisningsbild
av TommyP86
P0nta skrev:
W.A.P.E. skrev:Ska du handla se till att få med så mkt garanti som möjligt. Alt köp via Volvohandlare och Volvia försäkring ger dig möjlighet till 15000 mil på maskinskada.
T4 med summum är ju en behaglig vagn. Korta serviceintervaller är det väl på F modellen, man kanske ska undvika T4F och endast leta T4 bensin. Annars har jag för mig att servicen inte drar iväg så farligt på denna motor.
Jo garanti lär man ju försöka få till så mycket som möjligt.
Kollade lite efter t4 men då blir det genast lite dyrare.
Någon som har koll på service priser på dessa?
Ja. Det är service var 3000 mil/årligen, då sparkar dom på däcken och kollar så allt är ok (bromsar fjädring drivaxlar etc) och så byts olja, filter och kupeluftfilter, kostnad ca 2200kr om jag minns rätt, det var under 2500 iaf.

1500 mil senare byts oljan en extra gång och det kostar 1200kr på ett ungefär.
Tändstift och luftfilter byts var 6000 mil, och olja+filter i eventuell automatlåda var 9000 mil.

Du som kör 2000 om året ungefär kommer få nån typ av anpassad basservice, vet inte riktigt hur den skulle se ut men det löser din verkstad.
Jag körde till 90% på etanol, snittade nog 1 liter milen på ett ungefär, på bensin runt 0,7-0,8.
Etanol är inget att överväga längre, om du nu inte dras med ett tungt samvete.

Deh finns heller inget uttalad anledning att undvika F-bilar, och absolut inte om du tankar på bensin. Snarare tvärt om då bränslesystemet är avsett för etanol vilket är torrt till skillnad mot bensin.
av P0nta
TommyP86 skrev:
P0nta skrev:
W.A.P.E. skrev:Ska du handla se till att få med så mkt garanti som möjligt. Alt köp via Volvohandlare och Volvia försäkring ger dig möjlighet till 15000 mil på maskinskada.
T4 med summum är ju en behaglig vagn. Korta serviceintervaller är det väl på F modellen, man kanske ska undvika T4F och endast leta T4 bensin. Annars har jag för mig att servicen inte drar iväg så farligt på denna motor.
Jo garanti lär man ju försöka få till så mycket som möjligt.
Kollade lite efter t4 men då blir det genast lite dyrare.
Någon som har koll på service priser på dessa?
Ja. Det är service var 3000 mil/årligen, då sparkar dom på däcken och kollar så allt är ok (bromsar fjädring drivaxlar etc) och så byts olja, filter och kupeluftfilter, kostnad ca 2200kr om jag minns rätt, det var under 2500 iaf.

1500 mil senare byts oljan en extra gång och det kostar 1200kr på ett ungefär.
Tändstift och luftfilter byts var 6000 mil, och olja+filter i eventuell automatlåda var 9000 mil.

Du som kör 2000 om året ungefär kommer få nån typ av anpassad basservice, vet inte riktigt hur den skulle se ut men det löser din verkstad.
Jag körde till 90% på etanol, snittade nog 1 liter milen på ett ungefär, på bensin runt 0,7-0,8.
Etanol är inget att överväga längre, om du nu inte dras med ett tungt samvete.

Deh finns heller inget uttalad anledning att undvika F-bilar, och absolut inte om du tankar på bensin. Snarare tvärt om då bränslesystemet är avsett för etanol vilket är torrt till skillnad mot bensin.

Kanonsvar man får tacka.
Det låter ju faktiskt inte allt för blodigt.
av P0nta
Det lutar otroligt mycket åt en t4f nu. Men hur är det med spridarna, hur orolig behöver man vara över dem?
Användarvisningsbild
av Rillee
Känns naturligare att dra spaken åt sig när man accelrerar och växlar upp, man trycks ju bakåt. När man bromsar och växlar trycks man framåt
Användarvisningsbild
av apersson850
andersuw skrev:Hur är det för övrigt med det "gamla" kombiinstrumentet, d.v.s. det du har i din 12:a? Finns där ingen indikator för växelläge alls så att det var därför de kände behov av att sätta indikation i toppen på spaken på MY -13?
Jodå, det finns indikator både inuti varvräknaren och nere vid sidan om spaken. Där finns lägena P, R, N D, + och - uppmärkta vid sidan om växelförarens spår. Varje märkning innehåller en lysdiod, som markerar vilket som är aktivt.

Jag har inget emot att det lyser i spaktoppen istället för på golvet vid sidan om spaken. Men utförandet på spaken 2013 såg extremt billigt ut. Pimp my Lada, ungefär.

Jag tänker mest på att de manuella, sekventiella lådor jag annars kommit i kontakt med växlar man ner genom att föra spaken framåt. Men på automatlådor är det ju lite olika lösningar. Den som Volvo har i min bil är väl vanligast idag, alltså P längst fram och drive bakåt och ev. manuell påverkan ännu längre bakåt. Men en del har ju rattväxelspak på och en del har tryckknappar. Salig DAF 66 hade inget P alls, D framåt, R bakåt och N någonstans däremellan. Lågväxel fick man med en knapp på panelen, om det alls fungerade. Vridomkopplare för växellägesval har jag också varit med om.
av Rådlös
POnta: Eftersom dom andra debattörerna här pratar om automatlådor när du frågar om spridare, så är det nog ingen fara med dina spridare. I alla fall ingen debattör som har anfört någon erfarenhet om spridare. Och om man tittar lite närmare på det, så var det nog dom spridarna som härstammade från tidiga Fords Flexifuel-motor som i vissa fall inte hängde med. Du har väl tänkt dig en lite senare årsmodell? Och om Volvo har varit medvetna om problemet då, så åtgärdade dom det säkert på senare modeller.
Själv kör jag en V70 2.0F -08. Alltid på E85. Jag har inget att klaga på.
av P0nta
Rådlös skrev:POnta: Eftersom dom andra debattörerna här pratar om automatlådor när du frågar om spridare, så är det nog ingen fara med dina spridare. I alla fall ingen debattör som har anfört någon erfarenhet om spridare. Och om man tittar lite närmare på det, så var det nog dom spridarna som härstammade från tidiga Fords Flexifuel-motor som i vissa fall inte hängde med. Du har väl tänkt dig en lite senare årsmodell? Och om Volvo har varit medvetna om problemet då, så åtgärdade dom det säkert på senare modeller.
Själv kör jag en V70 2.0F -08. Alltid på E85. Jag har inget att klaga på.
Haha all diskussion välkomnas :D.
Men kanon med svar om spridarna, jag har nog siktet inställt på en 12:a.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]