Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Jag har pösat i en halv liter på en vecka nu - men är koncentrerad på skidåkning och bilen står på snö så det är jävligt svårt att se vätskan på marken.

Vi får se om det är motorn eller bara läck. Kunde iofs vara roligt med en ny bil!
Användarvisningsbild
av EjS
Så kom jag hem från en fantastisk semester i Sverige. Där är bara koll på läget i Vemdalen. Härligt ställe och härlig resa.

1300 km i Volvon - och man kommer ihåg att bilen är byggd i ett land med stora avstånd!!! Jävligt komfortabel - även med 600 kg last.

Den tog en liter kylvätska idag på de 1300 km så måste på verkstad!

Tur att vi kom hem i alla fall!
av oldtimersmc
EjS skrev:Så kom jag hem från en fantastisk semester i Sverige. Där är bara koll på läget i Vemdalen. Härligt ställe och härlig resa.

1300 km i Volvon - och man kommer ihåg att bilen är byggd i ett land med stora avstånd!!! Jävligt komfortabel - även med 600 kg last.

Den tog en liter kylvätska idag på de 1300 km så måste på verkstad!

Tur att vi kom hem i alla fall!

Låt oss höra vad verkstaden säger, skall naturligtvis inte ta kylvätska.
av oldtimersmc
upplever det som mer ett högt tryck än kylvätskeförlust...
Användarvisningsbild
av EjS
Det lutar åt ny topp på motorn. Går på 25.000 dkk.

Det är första gången bilen har defekt så jag är lugn än så länge. Men toppackningen är ju den svaga länkan i motorn så det lär ju hända.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har ju förstått att du illkör på bana ibland också. Allt sånt frestar förstås mer, så även om det inte behöver gå sönder bara för det, så ökar alltid risken.
Användarvisningsbild
av EjS
Jag tror inte det är bana. Nog mer motorväg med högt varv länge.

Drivlina och motor tåler stora påfrestningar, men hög värmeutveckling i lång tid kan döda allt.

Hur som - så tror jag vi kommer få se mycket av detta med tiden när små motor och massor turbos kommer bli standard.

Det är ju i regeln maxtryck i motorn som betyder hur bra livslängd du har men visst är där ett vanligt fel på volvos 5-cyl diesel att ha svag toppackning - åtminstone på vissa batches.

Har förtroende för bilen än så länge.
Användarvisningsbild
av EjS
Senaste nytt från Volvo verkstaden är att jag fick dom att erkänna att dom inte byter med en standardpackning utan mäter upp och gör en customized packning. Därför kunde de inte säga hur lång tid de tar för byte.

Jag är inte expert men för mig luktar det lite av generellt problem med produktionstolerans på topplock och specialanpasning.

De fixar det på en vecka och besiktar bilen medan jag är på jobb i Kina. Förhoppningsvis slutar allt bra då.
Användarvisningsbild
av EjS
Så är det dags att stänga min bit av tråden. Ny toppackning - har präcis hämtad ut bilen ikväll. Så nu är det slut med att fylla på kylarvätska.
av andersuw
EjS skrev:Jag tror inte det är bana. Nog mer motorväg med högt varv länge. Drivlina och motor tåler stora påfrestningar, men hög värmeutveckling i lång tid kan döda allt.
Du får ju köra väldigt fort väldigt länge på motorväg för att det skall uppstå några påfrestningar på motorn att tala om. Min D4 -15 varvar inte mer än 2000 rpm vid 140 km/h och kylningen är förstås utmärkt i den hastigheten på grund av fartvinden. Hoppas i vilket fall att problemet nu är åtgärdat och att den nya packningen håller vad den lovar.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]