NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CL01
Hej

Har letat länge och mycket på detta ämne...men hittar inget som passar. Har ett dovt missljud i bak som uppkommer vid körning 80-110km/h. Har nyligen fått lagren bytta i fram och tror därför det är dags för de i bak. Lyfte upp bakhjulen nu och snurrade - förutom lite skrapande från bromsbeläggen så klickar det (från lagret?). Lyfte i fram (där jag har nya lager) och inget klickande. I övrigt tyckte jag hjulet var ganska stumt och bilen gick igenom besiktningen (jag vet, det är ingen garanti...) nyligen. Vad tror ni - bör jag lägga 2.000 för att byta lagrena eller kan jag kontrollera på annat sätt (kände inga vibrationer i fjädrarna)? Bilen har snart gått 20 tusen mil och tror faktiskt inte lagerna bytts tidigare...

Tack för svar,
CL
av Miinan
Jag bytte bakre hjullagren förra året på min och den hade då gått 22k, och de ända ja hörde var ett missljud bak. men sen när vi väl fick ner lagren så kände man att de va dax, dock fick vi kämpa arslet av oss för att få loss skiten men roligt hade vi :D
av CL01
Tycker inte om att det dånar när jag kör på motorvägen men ska ändå prova med att byta ett däck åt gången (mot ett jag har på lager) och se om ljudet består. Vill utesluta att det kommer från något däck om det skulle vara (ojämnt) slitet eller dåligt inställt. Är ju osäker på om dånet och klickandet har med varandra att göra. Om resultatet är samma så blir det till att beställa lager. Bör inte vara någon större operation eftersom jag inte har awd. Har tittat på denna för inspiration:
av timebandit
Bytte ena lagret bak på våran v50 förra året.
Det var inte alls kul jobb utan en lift. Satt som in i helvete å massa smuts i bultskallen som var Torx. Gasvärmaren gick för full låga för att ens lyckas få ut bulten.
Dom nya bultarna var av utvändig torx vilket underlättar en hel del :)
av CL01
Ok. Tack för varningen. Hatar att sätta igång med sådana jobb bara för att märka att man inte får loss delarna. Har tidigare underhållit bromsarna och det gick lätt - så hoppades detta skulle vara likvärdigt (har precis plockat ur och servat en diselvärmare tack vare detta forum så nu tror man ju att man är kung...). Kanske får prova först och se om man kan rubba skruvarna. Har varken lyft eller svets så fastrostade grejor är inte kul.
av CL01
DSC_0437_.jpg
torx
DSC_0437_.jpg (242.3 KiB) Visad 3420 gånger
Verkar sitta med utvändig torx - kanske man kan ge sig på det ändå :roll:
av timebandit
Det där är ju invändig torx. Utvändig är ju när man kan ha en hylsa som tex sexkant fast torx.
Se till att inte slinta när du tar i så skall det nog gå bra.
Gjorde själv sönder 2 bits och 1 bult men fick precis loss den så det gick att knacka in ett bits å fortsätta :)
Men någon form av vörmepistol eller liknande är bra att ha om det är lite kallt för att få det att släppa bättre :)

Detta är utvändig torx:
Bild

Edit:
Vafan. Vilken jävla synvilla. Har seriöst svårt att se om det är utvändig eller invändig på bilden. Ju mer jag försöker se desto mer förvirrad blir jag ju :( Hehe
Nåja. Det ser/känner du bäst själv sedan :)
av CL01
Haha :lol: tyckte det var solklart att se när jag laddade upp bilden, men efter jag läste din kommentar så håller jag med - suverän synvilla. Måste nästan ut igen och kolla, men bara nästan.
av timebandit
Hahaha, kul att jag lyckas förvirra dig :D :D
Men det är bara att peta med en mejsel på den. Känner man en grop så är det invändigt annars borde det vara utvändigt, hehe
Ja, spraya du så mycket/ofta du kan för att öka chanserna på att det släpper lättare.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]