Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
Micce1980 skrev:börne: Ratt behövs väl inte ej bytas, räcker med rattkromet från en bil på skroten, lyfter man airbagen kommer man åt att knäppa loss och byter till rattkrom. Tidsmässigt kanske det samma som att byta ratt =)

Edit: Jag jade lätt bytt till rattkrom, mittkonsoll samt växelspaksknopp till den som har krom på sidorna som denna som passar S80n med http://www.tradera.com/item/302210/2522 ... fri-frakt- :mrgreen: sen bort med bilhandlartexten på nummerskyltshållarna och ny volvologga i grillen, men det är ju jag det :)
Undrar vid byte av mittkonsoll måste alla grejor på konsollen bort?Eller går det att byta bara den yttre delen,den som är kromad
Användarvisningsbild
av Micce1980
snepo skrev:Vid byte av mittkonsoll måste alla grejor på konsollen bort? Eller går det att byta bara den yttre delen, den som är kromad
Man byter hela, enkelt att googla fram men ska hjälpa dig då jag vet var det finns

[youtube]p2Y7JbShlTw[/youtube]

Sen finns ju Volvos sida som har monteringsmanualer som kan användas till mycket när något skall göras

http://accessories.volvocars.com/sv-se

- Välj din bil (övriga modeller)
- Tjänster (uppe till vänster)
- Monteringsanvisningar
- Klicka på förstoringsglaset till höger om "Sök monteringsanvisningar"
- Skrolla ner till något som passar eller beta av en efter i ditt fall passar t.ex. "Handsfree, Bluetooth" en bit på vägen, finns kanske en bättre men har inte sett efter

Hade för övrigt köpt en "31391845 dekorpanel" men det är ju jag det :mrgreen:
31391845 dekorpanel.jpg
31391845 dekorpanel.jpg (47.18 KiB) Visad 295 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
börne skrev:Ska visst gå att få det bytt gratis påstår en del.
Jajamen. Det fick jag. Betalade varken material eller arbete. Volvo skäms för de dåliga märkena.
Användarvisningsbild
av snepo
Micce1980 skrev:
snepo skrev:Vid byte av mittkonsoll måste alla grejor på konsollen bort? Eller går det att byta bara den yttre delen, den som är kromad
Man byter hela, enkelt att googla fram men ska hjälpa dig då jag vet var det finns

[youtube]p2Y7JbShlTw[/youtube]

Måste man ha såna blåa handskar?

Sen finns ju Volvos sida som har monteringsmanualer som kan användas till mycket när något skall göras

http://accessories.volvocars.com/sv-se

- Välj din bil (övriga modeller)
- Tjänster (uppe till vänster)
- Monteringsanvisningar
- Klicka på förstoringsglaset till höger om "Sök monteringsanvisningar"
- Skrolla ner till något som passar eller beta av en efter i ditt fall passar t.ex. "Handsfree, Bluetooth" en bit på vägen, finns kanske en bättre men har inte sett efter

Hade för övrigt köpt en "31391845 dekorpanel" men det är ju jag det :mrgreen:
31391845 dekorpanel.jpg
Användarvisningsbild
av Micce1980
snepo skrev:Måste man ha såna blåa handskar?
Näe det går med gröna handskar med :wink:

Nej då det går utan handskar med men man slipper handflått på grejjorna med de på
Användarvisningsbild
av snepo
Micce1980 skrev:
snepo skrev:Måste man ha såna blåa handskar?
Näe det går med gröna handskar med :wink:

Nej då det går utan handskar med men man slipper handflått på grejjorna med de på
haha ja förstod det
Användarvisningsbild
av snepo
Hämtade pärlan idag.Härligt när färddatorn visade 5,9 när jag kom hem,körde 120-140 mellan sthlm västerås.Sedan lite lugnare.Kan nämna att Mercan visade 9,3 samma sträcka.Vet att färddatorn visar lite glädjesiffror,men det gjorde den ju på Mercan oxå.Så skillnaden blir den samma.Skatten 1000kr mer per år på Volvon,försäkringen 60 kr/månaden billigare.Ska nog inte bli så svårt att spara lite bränslepengar.Visst inte samma tryck över tretusen varv,men skiljer ju 100 hk och en liter motorvolym.Tycker att Volvon är rätt så pigg ändå.Speciellt från stillastående.Men det är ju mer vrid vid lägre varv dessutom.Tror Mercan hade 350Nm vid 3500 varv.Volvon har väl 420 Nm vid 1500 varv tror jag.
av AWDvolvo
snepo skrev:Hämtade pärlan idag.Härligt när färddatorn visade 5,9 när jag kom hem,körde 120-140 mellan sthlm västerås.Sedan lite lugnare.Kan nämna att Mercan visade 9,3 samma sträcka.Vet att färddatorn visar lite glädjesiffror,men det gjorde den ju på Mercan oxå.Så skillnaden blir den samma.Skatten 1000kr mer per år på Volvon,försäkringen 60 kr/månaden billigare.Ska nog inte bli så svårt att spara lite bränslepengar.Visst inte samma tryck över tretusen varv,men skiljer ju 100 hk och en liter motorvolym.Tycker att Volvon är rätt så pigg ändå.Speciellt från stillastående.Men det är ju mer vrid vid lägre varv dessutom.Tror Mercan hade 350Nm vid 3500 varv.Volvon har väl 420 Nm vid 1500 varv tror jag.
Grattis till bilen och hoppas du blir nöjd!
Själv så snittar jag 1,4 l/mil just nu enligt min färddator ;)
Användarvisningsbild
av snepo
börne skrev:
snepo skrev:
Micce1980 skrev:Köps dyrt på en Volvo ÅF, bildelsbasen.se eller helst en självplock
okey finns det kvar en skrot med bara Volvobilar? Tror den låg söderut i Sverige
Vad är det egentligen för bil du köpt... den har samma Executive krom utvändigt som Summum fick 2010, står Momentum i annonsen men den har inga Xenon lampor som Momentum & Summum har samt Kinetic ratt & mittkonsol ?:-/

Edit: Ser att den är importerad, bla USA har ju inte Xenon vad jag förstått, men den borde ju inte ha Kinetic ratt, ser ju rätt trist ut tyvärr. Du får byta ratt & mittkonsol så ser det lite roligare ut, fin bil annars, kan ju inte säga annat då den liknar min :D
Bilen kommer från Gent/Belgien.Min fråga Mittkonsollen är den likadan på V70 och rattkromet?Har tittat på bildelsbasen,tyckte att 2013 inte längre hade likadan mittkonsoll.Däremot rattkromet 2013 såg ut att vara lika
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]