Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Får gratulera till en bra bil med trevlig motor.
Du lär inte bli besviken.

Kör själv en V70 MY11 2.5ft.
Som slog om till 17000 mil idag.

Om det är en automatlåda, så kan jag rekommendera ett oljebyte i lådan.
Volvo säger att det inte behövs, men på min så gjorde det en stor skillnad.
Växlar betydligt mjukare.

Jag drar även en 1,6 tons husvagn (fullbredd).
Inga som helst problem att kuska runt med vagnen.

Eftersom att befolkningen har börjat att diskutera bränsle.
Så får jag dra mitt strå till stacken.

Följande är mina egna tankar och reflektioner.

E85:
Är ett rent skämt.
Bilen varvar som en stucken gris, men det är inte mycket till vridmoment.
Bilen känns nästa slö.
Drar 1,6 - 1,7l/mil

BF95:
Bättre, men det känns som att bilen vill leverera mer än vad den gör.
Den spikar inte, men känns nästan begränsad på något sätt.
Förbrukning ca 1,1 - 1,2l/mil blandad körning.

BF98:
Klart bäst i min värld.
Bilen känns mycket piggare.
Samt motorn går mycket mjukare.
Förbrukning ca 0,93 - 1l/mil (blandad körning)

Jag gjorde gjorde en jämförelse när vi körde på semester.
27 mil körning varav 4 mil stad, resterande motorväg.
Fullpackad bil, fru och 2 barn.
Nokian Hakkapelitta dubbdäck, 2,5bar.
Denna resa har jag gjort 2 gånger.
Båda gångerna var temperaturen under 0, men barmark.
Jag höllt hastigheten som stog på skyltarna.
1 gång med BF95, 1 med BF98.

BF95 landade på 1,09l/mil
BF98 landade på 0,82l/mil
Mätt vid pumpen.

Så jag kör numera enbart på BF98.

Därför skulle jag rekommendera BF98.

Men det finns ju iofs lika många uppgifter angående förbrukning, som det finns 2,5ft motorer.
av Johnson82
Gratulerar till ett bra köp!
Kör själv en likadan med automat.
När E85 var billigare förut så körde jag det på hela tiden under sommarhalvåret och med var 5e tank BF98.
Den är såklart strået vassare med E85 än med BF98 - upplevs iaf mkt rappare med respons och allt vad det heter.
Nu för tiden kör jag bara BF98 och den går väldigt bra på det.
Enligt de volvomekaniker jag känner så är denna maskin i princip skottsäker, finns säkert någon som gått sönder men inte vad jag hört?
Förbrukningen är ok men inte mer, men det är ju inte pga förbrukningen man köper denna bil utan pga driftsäkerhet och en bra och säker familjebil som går hyggligt när man använder pedalen till höger, särskilt om den optimeras.
Användarvisningsbild
av Sceptic
akterspegel skrev: Jag trodde att 2011 var sista året för 2,5FT och efter det fanns bara motorn för gas/bensindrift men det stämmer alltså inte!?
Jag är ganska säker på att 2.5FT inte finns som 12:a, däremot T4F. Går man in på Polestars sida finns 2.5FT endast som 9:a, 10:a och 11:a.
Jag kör på 98, aldrig etanol då alltför många Volvotekniker har varnat för det.
av Mwi
Sceptic skrev:Jag kör på 98, aldrig etanol då alltför många Volvotekniker har varnat för det.
Fråga om du kan få den varningen skriftligt, om Volvo certifierar en bil för etanol så att det blir en miljöbil och deras auktoriserade verkstäder rekommenderar bensin som drivmedel då får man ju reklamera bilen. Själv skulle jag aldrig acceptera en sådan rekommendation, att det blir billigare med bensin det är ok men den skall fungera på etanol.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Mwi skrev:
Sceptic skrev:Jag kör på 98, aldrig etanol då alltför många Volvotekniker har varnat för det.
Fråga om du kan få den varningen skriftligt, om Volvo certifierar en bil för etanol så att det blir en miljöbil och deras auktoriserade verkstäder rekommenderar bensin som drivmedel då får man ju reklamera bilen. Själv skulle jag aldrig acceptera en sådan rekommendation, att det blir billigare med bensin det är ok men den skall fungera på etanol.
Fungerar gör den men alla de Volvotekniker jag pratat med säger att det sliter mer med etanol; spridare, bränslepump, mm. Detsamma gäller med gasbilar där jag vet att exempelvis VW fått byta en mängd spridare pga gasen. Alla gör ju som de själva vill och jag känner mig säkrare med bensin.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Trådskaparen skriver att han köpte en MY-12 2,5 FT. Här han fortfarande aktiv i tråden? Är det verkligen en facelift?

Det finns nog tyvärr många fördomsfulla volvotekniker också och hurvida VAG har problem med etanolmotorer liksom Volvos fordsnurra 1,8f samt 2,0f (samma motor med olika fodring) har problem med etanol så betyder inte det att Volvos femma har samma problem. :)
Användarvisningsbild
av JonasElander
Sceptic skrev:
akterspegel skrev: Jag trodde att 2011 var sista året för 2,5FT och efter det fanns bara motorn för gas/bensindrift men det stämmer alltså inte!?
Jag är ganska säker på att 2.5FT inte finns som 12:a, däremot T4F. Går man in på Polestars sida finns 2.5FT endast som 9:a, 10:a och 11:a.
Jag kör på 98, aldrig etanol då alltför många Volvotekniker har varnat för det.
Korrekt T4F menade jag ;)
Användarvisningsbild
av akterspegel
Det var en annan femma!
Eller fyra.. ;)

Jag bara haft en V70 T4f som hyrbil en vecka så jag vet inte hur den motorn mår om man kör på etanol. Så dyr som etanolen är nu är det väl knappast aktuellt ändå.
av cribba
akterspegel skrev:Det var en annan femma!
Eller fyra.. ;)

Jag bara haft en V70 T4f som hyrbil en vecka så jag vet inte hur den motorn mår om man kör på etanol. Så dyr som etanolen är nu är det väl knappast aktuellt ändå.
Min 2,5FT MY-11 rullar enbart på BF98, går som en dröm, drar runt 0,8l/mil på långkörningar vilket jag finner helt acceptabelt
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
ja1809 skrev:Grattis! Lite nyfiken på när bilen är tillverkad? Jag trodde inte 2.5FT fanns som årsmodell 2012.
Visst finns det 2.5ft som är MY12.

Om man kollar på blocket, så finns där för närvarande 6 st 2.5ft MY12.

Dom har iaf den "nya" instrumentpanelen.

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]