Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Nu har jag äntligen (med kniven mot strupen) tagit mig tid att besiktiga min kära pärla och vapendragare, körförbud i nästa vecka. Jag köpte nya torkarblad och ägnade 2,5 timmar till att städa ur bilen på verktyg. Jag håller på att bygga upp min fiskebod son försvann under stormen Gorm. Nästan hela boden (c:a 5 kvm) låg utspridd utmed kusten ungefär från Handikappbadet (öster om Tylösand) till strax norr om Grötviks Småbåtshamn väster om Halmstad. Jag hittade det mesta , men saknar det jag hade i boden, en del av en vägg och c:a 1/4-del av taket. Nu står den där igen så det blev tid till besiktning. Det blev en "raggarstädning också (blåste rent bilen med tryckluft) så den blev riktigt fin inuti. Sedan han jag med att kolla att alla lampor fungerade och körde dit. Han var snäll att hjälpa mig att kolla framvagnen höger fram där lastbilen träffade mig förrförra vintern ( höger framdäck sliter på insidan) trots att jag ändrat toe-in från 5 - 6 mm ut till 0 - 1mm in, men det har tagit ganska ordentligt på insidan i vinter. Cambervinkeln uppskattar jag till c:a 1° minus på höger sida och 0,5° plus på vänster. Eftersom man inte kan justera något där så måste något vara krökt, men vi hittade inget. Till sommaren ska jag byta spindelleder på den, det är det enda som inte är bytt i framvagnen. Allt i gummibussningar och styrleder är bytt i olika omgångar, sedan några år. Tillbaka till besiktningen, blankt papper (som vanligt) bromsar fram 2,6 och 2,9, bak 1,6 på båda och handbromsen låste båda hjulen samtidigt. Fotade avgasmätaren, dom uppger ju inte värdena på papperet på min (endast CO), "jag" går ju under dom "gamla" reglerna.
Avgasvärden.2.jpg
Avgasvärden.2.jpg (75.68 KiB) Visad 1320 gånger
CO, HC och Lambda är helt Ok. Hade jag bytt olja innan kanske HC sjunkit lite, har ju kört hela vintern och halva hösten på den oljan. Hurvida CO² och O²är bra eller inte vet jag inte. Någon vet kanske?? CO på 2500 varv kollar dom ju inte.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
SkauneJohan skrev:normala värde, o2 använs till att omvandla co till co2 i katalysatorn ;)
Ok, Jag vet att det inte gäller våra bilar utan endast betydligt nyare än min i alla fall... :lol:
Rent teorretiskt, så om det är överskott på O² är det för att CO är mer eller mindre tagit slut och bildat CO² i stället. Då ökar ju CO² utsläppen om motorn är 100% Ok, medans CO² minskar om motorn "går fett". Alltså hög CO.
Om man då ska försöka minska CO² utsläppen i Sverige så skulle man köra utan katalysator med en 100% riktigt inställd motor.... :roll: ?:-/ :?: Eller? Då hade CO-halten på min bil legat på runt 0,5, men CO² hade blivit lägre.
Något för Åsa Romstad att "bita i" :mrgreen: Om jag nu tänker rätt.....

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
lennarte skrev: Något för Åsa Romstad att "bita i" :mrgreen: Om jag nu tänker rätt.....

Mvh
Lennart
det är väl hon miljöpartisten som målar sin båt med giftig färg? :lol:
Användarvisningsbild
av lennarte
SkauneJohan skrev:det är väl hon miljöpartisten som målar sin båt med giftig färg?
Joo, det är hon. Hon är "känd" för en del "mindre smickrande" uttalande också.

Mvh
Lennart

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)