Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pms
Fulladdat batteri urladdat efter ca 7 dagars stillestånd. Normalt att dagens batterier inte håller mer än fyra år?
När jag sätter tillbaka batteriet i bilen efter uppladdning blir det en , vad jag tycker, kraftig gnista från batteripolen. Kan det vara så att bilen drar tjuvström nånstans och isf var?
Har nu dragit ut säkringarna till draget, läste nånstans att det kunde vara där problemet fanns. Återkommer med resultat.

PROBLEMET LÖST. UPPDATERAD 4/3-2016
Har fått låna ett nästan nytt batteri och efter en vecka i stillastående bil visar multimetern fortfarande samma värden som när jag satte batteriet i bilen.
Kan bara konstatera att mitt fyra år gamla batteri är slut tyvärr.

Tack för alla tips.
Senast redigerad av 1 pms, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av wissel
Du verkar ha något som drar ca 0,4 A. Kan vara någon låskista, någon lampa typ handskfacket mm.
Lite felsökning med Multimetern o rycka säkringarna en o en så lär du hitta det.
Funkar ALLT för övrigt i bilen, o då menar jag ALLT ? Larm, Siren, osv.
Batterier som beroende på användningssätt på bilen så visst kan det bli trött o börja bete sig.
:P
av Sprutspecken
om inte batteriet är "välskött", så visst kan det mkt väl vara slut efter 4 år, är väl tom ganska vanlig livslängd inbillar jag mig. - Men du får nog snart svar från ngn som kan... :-)

I min v70-10 tog batteriet tokslut efter just 4 år, var nog både jag o tidigare ägare som varit lite väl heta på värmaren, samt framför allt jag som körde den en hel del efter att bilen stått i ngra veckor.
Användarvisningsbild
av wissel
pms skrev:Fulladdat batteri urladdat efter ca 7 dagars stillestånd. Normalt att dagens batterier inte håller mer än fyra år?
När jag sätter tillbaka batteriet i bilen efter uppladdning blir det en , vad jag tycker, kraftig gnista från batteripolen. Kan det vara så att bilen drar tjuvström nånstans och isf var? Kan du inte låta batteriet sitta kvar i bilen när du laddar?? Finns ju "laddkontakter" under huven. :-)
Har nu dragit ut säkringarna till draget, läste nånstans att det kunde vara där problemet fanns. Återkommer med resultat.
av pms
Nja låta batteriet sitta kvar? Jag är nog av den gamla skolan o plockar ut batteriet för inte att skada någonting som t.ex. känslig elektronik.
Jag kör ganska många småsträckor, 5-10km, och har då inte sparat på strömförbrukare typ stolsvärme, elspeglar, bakruta m.m. så nog kan det vara dax att köpa nytt batteri kanske.
Användarvisningsbild
av wissel
pms skrev:Nja låta batteriet sitta kvar? Jag är nog av den gamla skolan o plockar ut batteriet för inte att skada någonting som t.ex. känslig elektronik.
Jag kör ganska många småsträckor, 5-10km, och har då inte sparat på strömförbrukare typ stolsvärme, elspeglar, bakruta m.m. så nog kan det vara dax att köpa nytt batteri kanske.
Om man gör det på det sättet så som Teknikerna menar så är det väl OK,
du tar ur nyckeln ur tändningslåset, väntar ca 5 min. på att styrenheterna har gått i viloläget INNAN du lyfter
minuspolen på batteriet....vid montering tvärs om, du sätter i nyckeln o ställer den i läge II innan du lägger på minuskabeln?
Inte den gamla skolan precis....:-)
Användarvisningsbild
av Dede
Rekommenderar att köpa en bra laddare (typ CTEK) och ladda batteriet på plats i bilen.
Montera dit snabbkontakten så är det enkelt och bekvämt att koppla i laddaren så ofta man orkar.
Tror det kan förlänga livstiden på ditt batteri ganska rejält.

Vad gäller tjuvström så är det som redan nämnts, ut med säkring efter säkring och mäta för att försöka lokalisera vad det är som drar ström.
av Schmoyoho
Jag får alltid en liten gnista när jag lägger på minuspolen i min bil men jag har trott det bara är så, typ att bilen "vaknar" när den får ström åter (även fast jag ser till att vänta 5-10 minuter innan jag lyfter den så att allt hinner stänga ner och slockna).

Wissel: Kan en dålig sirén orsaka detta? Jag har en gång i höstas fått "Larmservice erfordras" och bilen är ganska nätt och jämnt tio år nu. Sirénen ear väl ström från vanliga batteriet när de inbyggda batterierna lägger av, eller?
av andersuw
Schmoyoho skrev:Jag får alltid en liten gnista när jag lägger på minuspolen i min bil men jag har trott det bara är så, typ att bilen "vaknar" när den får ström åter (även fast jag ser till att vänta 5-10 minuter innan jag lyfter den så att allt hinner stänga ner och slockna).
Ja, det är helt normalt att det gnistrar en aning när man ansluter minuspolen även om man inte har några förbrukare att tala om igång när man ansluter.
Schmoyoho skrev:Kan en dålig sirén orsaka detta? Jag har en gång i höstas fått "Larmservice erfordras" och bilen är ganska nätt och jämnt tio år nu. Sirénen ear väl ström från vanliga batteriet när de inbyggda batterierna lägger av, eller?
Nej, jag tror inte sirenen i normala fall kan dra ur huvudbatteriet även om sirenbatteriet är dåligt. Sirenbatteriet är inget engångsbatteri utan uppladdningsbart vilket innebär att sirenen alltid i slutänden belastar huvudbatteriet även när sirenbatteriet är friskt. När sirenbatteriet blir dåligt misstänker jag att det vanligen slutar ta laddning på det sätt det borde vilket snarare borde minska än öka dess belastning på huvudbatteriet.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]