Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stigrolf
Hej.
Jag har råkat ut för att min bil börjat bråka om service innan milen var inne och även innan 1 år tidpunkten var inne.
Detta har i sin tur gett problem med att mitt serviceavtal hos Volvo inte gäller säger dom på firman.
Enligt verkstaden så ska bilen endast gå på mil eller 1 års gräns. Dock så står det i vida att det även kan vara förflutna motortimmar.
Jag vet inte vilket som gjort vad, jag har foto som togs tillsammans med volvo representant.
Där står det att det står just Boka tid för service och att datumet var inom service avtal.
Även milen finns registrerade på det fotot.
Men vill veta hur detta kommit sig och varför jag måste bråka med Volvo via ARN nu.

Någon som har en susning om detta?

Finns det någon tekniker man kan ringa på Volvo HK

Bilen är en
Volvo V70 -08 (uttagen 200709)
2,4D, Manuell

Bilen är servad på Volvo sedan ny.

/Ronny
av ThunderAce
När det gäller själva bilen
Har själv en D5 2008 och den börjar varna om service efter ca 11 månader efter att den sista servicen är gjord och det för att
man inte ska gå över tiden för mycket och hinner boka nån tid för service. När den väl har passerat datumet för senaste
service (1år) då står det "service överskriden"
så ska den göra, inställd på det viset

Service
Finns det nåt finstilt i avtalet som står om detta? att motortimmar ska vara en variabel i servicen
man står ju många gånger på tomgång vid varje rödljus tex. så motortimmar är nåt helt annat från körtimmar/milen
av andersuw
Det stämmer att det finns ett tredje gränsvärde för service, motortimmar (750 tror jag), vid sidan av miltal och tid förfluten sedan senaste service. Men det skall rätt speciella körförhållanden till för att det gränsvärdet skall passeras före något av de andra. Även när du närmar dig 3000 mil måste du ligga på en genomsnittshastighet under 40 km/h för att passera 750 timmar. Och om du kört mindre än 2250 mil måste du ligga på en genomsnittshastighet under 30 km/h. Kan tänka mig att detta blir relevant om man nästan enbart kör stadstrafik, såsom taxi, men knappast annars.

När det gäller Volvos serviceavtal vet jag inte alls hur de är beskaffade i det här avseendet. Jag vet inte heller om avtalet tecknas med Volvo centralt eller med en enskild Volvohandlare. Om avtalet gäller gentemot Volvo centralt är det väl klokt att vända sig dit i första hand. Och det kanske kan vara en god idé som en första utväg i vilket fall. Volvo centralt kan ju tänkas ha synpunkter på hur deras ÅF beter sig i ett fall som detta.
av Stigrolf
Jag såg att jag inte hade svarat på detta. Volvo fick stå för servicen då ARN gick på min linje. Det tog nog 5-6 månader men det var de värt! Ca 7000 kr

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]

Hur drar jag ner kablarna till en ljusramp under n[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]