Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1050769
Fargubbens gamla V40 1.8 -00 läcker i flänskopplingen mot mellan främre och bakre del, dvs i skarven som sitter straxt framför bakaxeln, på vägen upp över axeln. Systemet är original sedan bilen var ny.
Jag har kollat sprängskisser och det verkar sitta en flat packning i flänskopplingen (inte konisk). Kopplingen hålls ihop med tre skruv. Packningen (10) i denna sprängskiss. http://www.volvopartswebstore.com/showA ... egory=7072

Flänsarna och skruvarna är svårt rostangripna men rören på ömse sidor om skarven är utvändigt i perfekt skick. Finns det någon som har erfarenhet av att med lyckat resultat öppna skarven och byta packning eller skall jag utgå ifrån att det bara är att byta hela rasket? Känns lite surt, då systemet i övrigt ser ut att vara i mycket bra skick.

http://www.ladda-upp.se/bilder/ntxltgflrmzk/
#1050852
Hade samma problem på min S40 -98. Skruvarna såg nåt djävulskt rostangripna så jag körde till en lokal verkstad. Dom kapade av röret på båda sidorna av skruvarna och svetsa ihop det med en ny ny bit skarvrör.
Fick ett halvår senare åka o svetsa i det främre röret också. Jag hade nog svetsat systemet, bilen är ju inte värd så mycket.
#1050853
Dom där skruvarna kan du nästan glömma att få loss om inte annat så lär dom gå av. Det enda sättet som jag kommer på just nu är att kappa rören precis inte skarven och sätta en sådan här skarv över rören http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000018900/. Mät rören utvändigt först och kolla så att Biltema har en skarv som motsvarar ytterdimensionen på röret.
#1050938
Kapa av framför och bakom skarven och sätt på ett skarvrör i lagom dimension. Det fick jag göra på min S40 jag hade förut. Flänsen var bortom all räddning.

Jag satte dit en sådanhär i rätt dimmension. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000018900/

Höll i två år sedan fick jag sätta dit en ny likadan, men då gick det ju väldigt smidigt när allt redan var kapat och klart.
#1051261
svda skrev:Tack för tips. Det blir nog till att såga av på ömse sidor och sätta dit en skarv, Typiskt nog så mätte jag inte upp röret när jag ändå var under och plåtade :D
Nackdelen är med en sådan snabb skarv att den rostar söder ganska så snabbt, ett tjockt rör med rörklämmor är att föredra + pasta! :-)-)

Det är egentligen enligt lag förbjudet m[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]