Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niclas
Den är väl trång beroende på vad man jämför med. Jämför man med en V50 är den definitivt trång, men jämfört med en BMW 1-serie är den normal stor. Det gäller att jämföra utrymmena med en likvärdig bil, man kan inte jämföra äpplen och päron.
av Gourmand
Att använda begreppet "äpplen och päron" är populärt på detta forum. Det är inte många trådar där detta lätt slitna uttryck inte används, ofta i sammanhang där det inte hör hemma.
Att jämföra V40 med andra bilar, som anses tillhöra den s.k. Golfklassen, är inte i något avseende att blanda dessa så ofta citerade, frukter.
Jämför man t.ex. VW Golf, som är själva upphovet till begreppet Golfklassen, så hamnar den Fordbaserade V40 i strykklass, vad gäller utrymmen, sikt, upplevd rymd och påföljande användbarhet och det kan bara betraktas som omodernt och genuint dåligt.
av Lövet
Du tror alltså på riktigt att det enda avgörande köpargumentet för en bil i Golf-klass är dess utrymmen? Det är för att uttrycka sig milt, inte särskilt verklighetsbaserat.
av Gourmand
Nej, det tror jag naturligtvis inte och det har jag aldrig heller påstått. Jag påstår däremot att V40 är en bil som är trång, har dålig sikt och känns instängd i förhållande till andra konkurrenter i den s.k. Golfklassen.
Dessa synpunkter är jag knappast ensam om och det är mer ett konstaterande.
Att det finns en kategori folk, som struntar i en bils användbarhet är knappast någon nyhet. Jag och många med mig hör dock inte till den kategorin.
av Lövet
Förutom Golf säljer V40 bättre än alla andra konkurrenter i klassen. Trots att dessa är mindre "instängda". Så ja, du är tämligen ensam att anse att det är ett problem. http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... nuari-2016
Användarvisningsbild
av mane
Det är väl egentligen en av skillnaderna mellan "normal" bilarna och "premium" bilarna, att "premium" märkena väljer att fokusera på design instället för en mer "praktiskt" design.
Om man jämför Golf, Astra, Ceed, focus etc mot A-klass, 1-serie, V40 tex, så lär de förstnämnda vinna "utrymmeskampen".
av Lövet
mane skrev:Om man jämför Golf, Astra, Ceed, focus etc mot A-klass, 1-serie, V40 tex, så lär de förstnämnda vinna "utrymmeskampen".
Jupp, och de säljer alla sämre (förutom Golf). Alltså är inte utrymme en avgörande faktor för försäljningen.
av Gourmand
Och utanför den lilla marknaden som heter Sverige så är V40 en riktig storsäljare, eller ?
Volvo är en mycket liten biltillverkare, medan Volkswagen, Skoda, Audi, Citroen, Peugeot, Fiat och t.o.m. Seat är giganter i jämförelse med Volvo.
Att V40 säljer i Sverige, beror uteslutande på att svenskar har ett överdrivet förtroende för Volvo. Hade den Ford-baserade V40:n varit vettigare byggd, så hade den haft större chanser i konkurrensen med de andra bilarna i Golf-klassen. Det har den inte nu, eftersom den är för trång, instängd samt har för usel sikt.
Att använda BilSwedens statistik och tror att det bevisar något är naturligtvis helt missvisande, iaf om man vill styrka påståendet att V40 skulle vara en storsäljare.
Kiruna var en gång i tiden världens Citroen-tätaste stad. Vad förtäljer detta ? Jo sannolikt att de gashydrauliska Citroen-bilarna var de enda bilar som klarade de tjälskottsskadade vägarna, men det sa ingenting om försäljningsframgångarna utanför Kiruna. På samma sätt är det med siffror från Bil Sweden och dess geografiska begränsning. V40:s utrymmesbrister blir inte bättre för detta och ännu sämre blir det med glastaket, som det ursprungligen handlade om.
Användarvisningsbild
av Rillee
V40 är volvos näst bäst säljande modell efter xc60
av AramisKD
Hade v40 varit din gamla flickvän som varit otrogen så förstår jag ditt agg. Men du verkar ha något riktigt emot v40. Jag köpte den för att den är riktigt stilig och jag blev förvånad över hur bra med utrymme jag faktiskt hade i bilen. För dig är det tvärtom. Jag ville inte ha en v60 för den känns mer gubbig och definitivt inte en äldre v50 då den är ful som stryk.

Alla har vi olika åsikter. Men tråden handlade ju om panoramatak och inte hur otroligt liten, popig och fårrdig bilen är. Men visst...

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]