Momentum skrev:Jo - jag ska naturligtvis ta det med min verkstad, men ni vet - det har vi "ALDRIG sett/hört tidigare" är ju standardsvaret - så jag tänkte kolla om vi är flera först
Alltid en bra idé. Jag skulle gjort precis som du gjorde.
Exakt hur märks felet? Lyser knappen när värmen fallerar eller förblir den släckt trots att du trycker på den?
Ser för övrigt att det finns åtminstone en felkod för rattvärmen. Gäller MY -15 men det är troligen samma på MY -16. VIDA berättar följande:
CEM-B13BD09 Ratts värmarmodul. Generell felinformation. Komponentfel
Styrenhetens test för felkoden startar när:
Central elektronikstyrenhet (CEM) begär att funktionen rattuppvärmning aktiveras.
Obs! Det är bara när testen är startad som styrenheten kan detektera felet och först då villkoren är uppfyllda sätts felkoden.
Ersättningsvärde
Funktionen rattvärme stängs först av under den resterande delen av den innevarande körcykeln och efter flera körcykler med detekterat fel stängs funktionen av permanent tills felkoden har åtgärdats.
Felorsak
Tips:
Diagnosinformationen finns utläsningsbar som fryst värde och innehåller information kring felet och är utgångspunkten för felsökningen.
Styrenhet rattuppvärmning (HSWM) har ett internt fel.
Ingen spänningsmatning till styrenhet rattuppvärmning (HSWM).
Rattstyrenhet (SWM) har ett internt fel.
Fel på privat LIN-buss mellan rattstyrenhet (SWM) och styrenhet rattuppvärmning (HSWM).
Värmeelementet i rattkransen har en kortslutning eller ett avbrott.
Signalledningen till temperaturgivaren i rattkransen har en kortslutning eller ett avbrott.
Det finns ytterligare instruktioner i VIDA för hur man med hjälp av kompletterande tester kan precisera felorsaken.