Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Taget från en annan tråd:
Går fläkten på högsta fart bara, så är det nästan garanterat fläktmotståndet. Detta motstånd kan gå sönder, precis som allt annat, och det måste inte innebära att fläkten i sig inte är kry.
Motståndet sitter en bit ovanför fläkten, bakom handskfacket. En kontakt och en skruv, sitter i plastkanalen.
Finns 2 typer, en del säger att båda funkar, jag delar inte den åsikten, eftersom jag aldrig fick igång fläkten med "fel" motstånd i en tidigare 740 jag hade.

Mvh/ Adde
Tack sicnarf. Där hittar man ju ett och annat nyttigt.
Det som i en ritning är nummer 15 och benämns förkopplingsmotstånd består alltså av en vit plasthållare, en grön klump och en 216C värmesäkring, som med hållare är fästade på insidan av röret mellan fläkten och radiatorn (?). Finns det nån specifikation på den gröna klumpen, hur kan man mäta om den ok? Vad månne enheten kallas och var finns den på diagrammet i Haynes 940 -91 manual? Värmesäkring har skaffats för 1,60 € medan Volvo här noterar ca 70 € för helheten 9171002. Skandix samma pris plus frakt. Är det lönt att fråga på skroten? Hur kolla att OK.
Hälsningar,
Bengt
Jo, men enligt den här tråden viewtopic.php?f=15&t=13345 så är det enbart termosäkringen, som är en del av motståndet (9171002), som behöver bytas. Vilket blir betydligt billigare. Om det sen inte funkar så är det väl själva motståndet, den gröna klumpen, som är trasig och enklast då att byta hela enheten.
Här i Finland har det rätt nyligen kommit en motsvarighet till bildelsbasen.se, dvs varaosahaku.fi, men där finns inga fläktmotstånd till 940. Vad månne frakt till Esbo, Finland skulle kosta?
Hälsningar,
Bengt
Precis – det som gått sönder är antagligen termosäkringen. (Den är alltså en del av enheten som brukar kallas "fläktmostånd", för att undvika förvirring.) Fläkten fungerar på läge 5 även om termosäkringen gått sönder.

Enklast är väl att mäta resistansen genom termosäkringen, är det avbrott så är den sönder. Alternativt att kortsluta (bygla över) termosäkringen och prova att slå på fläkten (men bara kort!) Fungerar den då på alla hastigheter så var det termosäkringen.

Sen tror jag att orsaken till att termosäkringen går sönder brukar vara att fläkten kärvar eller av någon anledning drar för mycket ström, eller möjligen att luftcirkulationen kring fläktmotståndet (enheten) är blockerad pga damm och skräp. Så läge att se över sådant också.

Jag vet inte om den gröna klumpen, det "egentliga" fläktmotståndet, går att köpa lös. Antagligen gör den det, om man vet var man ska leta. Men termosäkringens uppgift är att skydda den, så kanske är det inget fel på den.

För arkivens skull länkar jag tråden som du hittade ovan, för det fanns bra bilder etc där: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=13345
Hej!
Jo det är som ni säger, det är värmeresistorn som är sönder. Att byta själva resistorn är inte lätt då den måste klämmas fast. Går ej att löddas fast då den blir för varm och går sönder igen.
Själv så bara satte jag en bygel över den. Felet med min fläkt var att den "fastnade" ibland när man startade den. Vet inte varför, men det var bara att stänga av den och sedan på igen. Lätt att höra om den fastnat, bara stänga av och på igen. Hade det så under alla mina år med 940an.

Du mer än antyder att det inte skulle finna[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]