Precis – det som gått sönder är antagligen termosäkringen. (Den är alltså en del av enheten som brukar kallas "fläktmostånd", för att undvika förvirring.) Fläkten fungerar på läge 5 även om termosäkringen gått sönder.
Enklast är väl att mäta resistansen genom termosäkringen, är det avbrott så är den sönder. Alternativt att kortsluta (bygla över) termosäkringen och prova att slå på fläkten (men bara kort!) Fungerar den då på alla hastigheter så var det termosäkringen.
Sen tror jag att orsaken till att termosäkringen går sönder brukar vara att fläkten kärvar eller av någon anledning drar för mycket ström, eller möjligen att luftcirkulationen kring fläktmotståndet (enheten) är blockerad pga damm och skräp. Så läge att se över sådant också.
Jag vet inte om den gröna klumpen, det "egentliga" fläktmotståndet, går att köpa lös. Antagligen gör den det, om man vet var man ska leta. Men termosäkringens uppgift är att skydda den, så kanske är det inget fel på den.
För arkivens skull länkar jag tråden som du hittade ovan, för det fanns bra bilder etc där:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=13345