Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av P0nta
Hej jag och tjejen har insett att vi snart är i behov av en större bil, och har istort sett bestämt oss för en v70. Har dock väldigt dålig koll på vilka uppdateringar som kom när osv. Tänkte att det borde finnas mycket kunskap här. Våra förutsättningar är ca 2000 mil om året ca 70% motorväg. Bilen ska helst inte vara äldre än från 2012, 2011 kan funka om det dyker upp något fint. Ser gärna att den har gått en bit under 10000 mil också. Automat är ett väldigt plus. De vi funderar på är d2, D3 eller kanske en t4. D2 är den enda jag provat och den var otroligt trött i lite fart.
Ös gärna på med förbrukningssiffror försäkringkostnader, servicepriser osv.
Mvh Pontus
av P0nta
AndreasThn skrev:Budget?

Har oxå kört en del D2 och de är SLÖA :(
Ahh va fan jag är helt säker på att jag skrev 180k. Jag forum och mobilen är ingen bra kombination :)

Ja jag hade nästan bestämt mig för d2, men den va tröttare än jag tänkt mig.
Jag är även lite nyfiken på kända fel på bilarna, och när det brukar komma? Tänkte på om man kanske inte behöver vara så känslig med milen på nyköpet.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Hej!
Sök gärna lite i forumet, finns bla en tråd precis längre ner med köp V70 II som du kan börja läsa i om princip samma fråga.
Ang miltal så är det ju viktigt att man i sin försäkring dubbelkollar så du har maskinskadeförsäkring så länge som möjligt, ex Volvia 15000 mil med rätt förutsättningar. Eller att handlaren lämnar dig 1-2 års garanti vid köp. (täcker ju inte allt men kan ju göra en jätteskillnad om något händer) Privat hade jag knappt vågat gå över dessa mil på så dyra bilar.
Största bekymret med begagnat nu är att det inte finns något prisvärt och priserna är skyhöga, Volvo särskilt.
T4, passar nog er, är väl de man kan hitta mest förmånligt, en av de bättre motorerna till V70 om man inte lastar för tungt. Tyst o "snål"
D2 finns ju fördelar med, snål på riktigt, ingen skatt.
av P0nta
Jo jag läste den tråden också. Stod dock inget om D2 samt D3 i den.
Bra poäng angående maskinskadeförsäkring.
av Crölle86
Jag har en D3, automat -11 som har gått ca 14.000 mil som är fullservad på Volvo.

Vid ca 13.000 mil gick toppackningen, men fick den lagad på garantin av återförsäljaren.

Kör jag mina 9km till jobb så dricker den ca 0.8 verklig förbrukning, men nu har frugan börjat pendla ca 6 mil enkel resa och då ligger förbrukningen ungefär på 0.64 verklig förbrukning. (I princip bara motorväg.)

Vet inte när dem ändrade skatten på dem, men min kostar 3600kr om året, uppdelat på 3 gånger.
av P0nta
Crölle86 skrev:Jag har en D3, automat -11 som har gått ca 14.000 mil som är fullservad på Volvo.

Vid ca 13.000 mil gick toppackningen, men fick den lagad på garantin av återförsäljaren.

Kör jag mina 9km till jobb så dricker den ca 0.8 verklig förbrukning, men nu har frugan börjat pendla ca 6 mil enkel resa och då ligger förbrukningen ungefär på 0.64 verklig förbrukning. (I princip bara motorväg.)

Vet inte när dem ändrade skatten på dem, men min kostar 3600kr om året, uppdelat på 3 gånger.
Det låter ju som om din klarat milen ganska bra då.
Den verkar dra diesel ungefär som min bmw 320d, den drar ca 0,6 när tjejen pendlar ca 4 mil enkel.
Kan man anta att en d2 drar ca 0,5 och en t4 runt 0,8 vid samma scenario?
Någon som vet vad skatten hamnar på en d2 när det är dags för det?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
D2 automat ca 1500:- i skatt.
Ligger byte av automatlådeolja per 6000mil har jag för mig, kan ju va bra att kolla att den bytts.
av P0nta
W.A.P.E. skrev:D2 automat ca 1500:- i skatt.
Ligger byte av automatlådeolja per 6000mil har jag för mig, kan ju va bra att kolla att den bytts.
1500 i skatt är ju helt klart överkomligt.
Fan att den ska vara så ekonomiskt fördelaktig den där d2:an :D.
Vi hade tänkt ha bilen ganska många år, så det blir ju ett par tusen om man räknar in förbrukning, skatt och försäkring.
Har dock för mig att jag läst om dyrare servicekostnader på d2 kontra D3?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]