Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Håller jag inne resume (den runda pilen) stegar inställd hastighet uppåt med 1 km/h per steg. Håller jag + intryckt stegar den likadant, fast med 5 km/h i varje steg. Nedåt kan jag bara stega med 5 km/h, så vill man minska med sju får man först minska med tio och sen öka med tre. Lite matematikövning bakom ratten. Så fungerade det för modell 2012. Men det kan ju mycket väl ha ändrats. Min tillåter ju exempelvis inte att jag går över från adaptiv till gammaldags farthållare. Det valet kom senare.
apersson850 skrev:Håller jag inne resume (den runda pilen) stegar inställd hastighet uppåt med 1 km/h per steg. Håller jag + intryckt stegar den likadant, fast med 5 km/h i varje steg. Nedåt kan jag bara stega med 5 km/h, så vill man minska med sju får man först minska med tio och sen öka med tre. Lite matematikövning bakom ratten. Så fungerade det för modell 2012. Men det kan ju mycket väl ha ändrats. Min tillåter ju exempelvis inte att jag går över från adaptiv till gammaldags farthållare. Det valet kom senare.
Kollade i manualen för respektive bil och ja, funktionen har ändrats inte bara i så måtto att man nu kan övergå till icke-adaptiv farthållare utan också när det gäller hastighetsinställningen. Resume funkar på det sätt du beskriver på din bil men inte på min. På din behöver du uppenbarligen inte heller hålla in resume-knappen för att få en liten ökning av farten utan ett kort tryck funkar också förutsatt att farthållaren redan är i aktivt läge. På nyare bilar måste man som sagt hålla in plus- eller minusknappen om man bara vill göra en liten justering. Å andra sidan kan man med den metoden gå i båda riktningarna. Det senare är möjligen skälet till att man frångått den variant du har.
På nya v60 my16 jag har är det hålla in plusknappen för att stega em i taget... På vår V60 MY12 är det resumeknappen för att stega en i taget... Jag gör alltid fel när jag byter bil!
joel80 skrev:På nya v60 my16 jag har är det hålla in plusknappen för att stega em i taget... På vår V60 MY12 är det resumeknappen för att stega en i taget... Jag gör alltid fel när jag byter bil!
Du får vänja dig vid att köra på jämna femtal så blir det inga problem när du växlar mellan bilarna. ;-) Allvarligt talat tycker jag själv det funkar utmärkt, särskilt som mätarfelvisningen på min MY -15 (och även min -02:a) ligger på ca 5 km/h. Ser du något skäl emot?

Själv gör jag vanligen så att jag trycker på plusknappen strax innan jag når den hastighet jag vill ställa in och sedan en andra gång för att träffa helt rätt. Funkar utmärkt.

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]