NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1048608
Hej!

Jakten går vidare efter skyldig till vibrationer och ev. lagerljud!

Har återigen använt telefonen, men denna gången spelat in ljud och gjort frekvensanalys på den datan och fått fram lite intressanta frekvenstoppar som jag försöker matcha mot ev. källor. Analysen utgår från kända data, (dvs motorvarvtal relativt hjulvarvtal och eventuella frekvenser där emellan). Normal utväxling vid 5:ans växel och de interna utväxlingarna till de två sekundäraxlarna i växellådan. Dessa två ligger med och roterar tillsammans med diffen så fort bilen rullar. Detta stämmer också in på beteendet (vibrationerna ligger kvar vid frikoppling och är enbart hastighetsberoende, verkar ej påverkas om jag frikopplar och varvar eller om jag varvar med växeln i fri-läge utan att frikoppla).

Jag har antagit att utväxlingen är exakt lika som den M56 som användes till V70 tdi-modellen. Dvs enligt följande (?):

Växel / Utväxling / Final gear / Total utväxling (Edit: verkar som att man använder 3.773 som final gear för 2.0D, nedan alltså inte korrekt)
1 / 3.39 / 3.57 / 0.08262
2 / 1.905 / 3.57 / 0.1470
3 / 1.194 / 3.57 / 0.2345
4 / 0.868 / 3.57 / 0.3227
5 / 0.652 / 3.57 / 0.4296

Här skulle man ju kunna tro att det bara är att ta den enskilda växelns utväxling för att ta reda på sekundäraxelns rotationshastighet, men det verkar som om utväxlingen mellan 3/4-växelns sekundäraxel inte är samma (lika diameter) som 5/R-sekunderaxel och alltså inte entydig med "final gear, 3.57". (Edit: här tror jag att jag har fel, det bara måste vara samma utväxling på dessa två axlar).

På bilder som jag har av kronhjulet så verkar det som att denna har 84 tänder (Edit: fel, bör vara 83 kuggar), jag har inte kunna se fullständiga bilder på utväxlingskugge från kronhjul till 5:ans sekundäraxel, men det skulle passa riktigt bra till min frekvensdata om denna har 22 kuggar! Finns det någon som råkar ha en öppnad M56:a (helst 2.0D-version) i garaget (eller bilder på densamma) som skulle kunna göra mig tjänsten att räkna kuggarna på dels kronhjulet, dels de två sekundäraxlarna??

Därtill vill jag gärna ha bekräftelse på att utväxlingscharten ovan för m56 är korrekt. Tycker att den verkar stämma med mina uppmätta data (OBD2), men säker kan jag ju inte vara. Någon som vet?
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
#1051041
Har inte nått något genombrott ännu. Dock tycker jag mig vara säker på att kronhjulet har 84 tänder (Edit: Fel verkar det). Jag har ingen bild på (hela) mitt egna hjul, men har gjort överslag med hjälp av de delvis skymda bilder som jag har. Dessutom stämmer 84 tänder med kronhjulet denna bilden.

http://rejsa.nu/im/_garage/830-new_2007 ... diff02.jpg

Final gear... jag blir konfunderad, för visst borde det vara utväxlingen mellan sekundäraxlarna och kronhjulet?? Vad finns det annars för mening.. ??

Jag har sett följande utväxlingar nämnas för M56: 3.57, 3.773, 4.0, 4.25.

Om nu kronhjulet är 84 tänder så skulle det för var och en av dessa utväxlingar innebära att sekunderaxeln hade följande antal tänder:

3.57. => 84/3.57 = 23.5 tänder (har ännu inte sett någon "halv" tand, så denna kan inte stämma med 84 tänder)
3.773 => 84/3.773 = 22.26 tänder (har inte heller sett någon med 0.26 tänder.. )
4 => 84/4 = 21 tänder (denna är möjlig)
4.25 => 19.76 tänder (ser märkligt ut med 0.76 tänder... )

Det går att se ett tema ovan. Sekundäraxel-"kuggen" går från 20, 21, 22 och 23 tänder för ökande utväxling?? Så om man utgår från detta istället??

3.57, 23 x 3.57 = 82.11 (Kronhjulet för denna utväxling förmodligen 82 tänder, känns rimligt)
3.773, 22 x 3.773 = 83.006 (Känns absolut rimligt)
4 => 21 x 4 = 84 tänder
4.25, 20 x 4.25 = 85 tänder

Resultat:
3.57. Har utväxling 23 x 82.
3.773. Har utväxling 22 x 83. (Edit: Denna är det förmodligen som används i M56 för 2.0D)
4.0. Har utväxling 21 x 84.
4.25. Har utväxling 20 x 85.

Nu skall jag bara fundera över vad detta betyder för mina vibrations-mätningar, återkommer.

Om du inte gjort det redan så dränk spr[…]

har också haft dålig bemötande fr[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]

Injektorer

Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte[…]