Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Pffffff..
Användarvisningsbild
av phibz
Nu har jag precis vart inne på Bilia (Haga Norra, Stockholm). De gjorde uppdateringar i mjukvaran för att åtgärda både bränslefelet och "allting dör felet" som de så fint kallade det hehe. Utöver dessa två justerades även någon lamp-koppling. De hade bra med information, gick dock inte in på några detaljer. Förhoppningsvis rullar både jag och bilen på ett tag nu innan nästa besök!

Någon på DI.se tyckte att det tog lång tid för Volvo att åtgärda felet. Med tanke på att det första inlägget här på jagrullar.se (hänvisas ju som källa till att problemet uppmärksammades) lades in den 27/1 och att man nu mindre än en månad senare återkallat 57.000 bilar tycker jag egentligen att det gått riktigt snabbt. Bra Volvo! Samtidigt går Volvo igenom en ökad produktion så det bara smäller om det, förhoppningen är ju att de tar detta som lärdom och ser till att bilar som rullar ut håller den annars höga kvaliteten. Håller tummarna för att den positiva utvecklingen håller i sig.

Nästa bil blir även den en Vovlo...är egentligen arbetsgivaren som bestämmer det...men ändå 8)
av mf135
Någon på DI.se tyckte att det tog lång tid för Volvo att åtgärda felet. Med tanke på att det första inlägget här på jagrullar.se (hänvisas ju som källa till att problemet uppmärksammades) lades in den 27/1 och att man nu mindre än en månad senare återkallat 57.000 bilar tycker jag egentligen att det gått riktigt snabbt. Bra Volvo! Samtidigt går Volvo igenom en ökad produktion så det bara smäller om det, förhoppningen är ju att de tar detta som lärdom och ser till att bilar som rullar ut håller den annars höga kvaliteten.
Ett tydligt märkbart fel som man hunnit stoppa in i 57,000 bilar åtgärdar man först nu. Hur kan man sopa det under mattan (inga felkoder=okunnig kund) så länge med provbilar och kunder ute större delen an 2015. Bra Volvo!
av Alexas
mf135 skrev:
Någon på DI.se tyckte att det tog lång tid för Volvo att åtgärda felet. Med tanke på att det första inlägget här på jagrullar.se (hänvisas ju som källa till att problemet uppmärksammades) lades in den 27/1 och att man nu mindre än en månad senare återkallat 57.000 bilar tycker jag egentligen att det gått riktigt snabbt. Bra Volvo! Samtidigt går Volvo igenom en ökad produktion så det bara smäller om det, förhoppningen är ju att de tar detta som lärdom och ser till att bilar som rullar ut håller den annars höga kvaliteten.
Ett tydligt märkbart fel som man hunnit stoppa in i 57,000 bilar åtgärdar man först nu. Hur kan man sopa det under mattan (inga felkoder=okunnig kund) så länge med provbilar och kunder ute större delen an 2015. Bra Volvo!
Okej, jag har förstått din poäng. Ingen har tvingat dig att köra Volvo om du tycker att de är fruktansvärt inkapabla till att göra bra bilar.
Användarvisningsbild
av Krollspell
mf135 skrev:
Du menar att Volvo skulle återkalla 57 000 bilar för att ca 3-4 stycken skriver här på forumet att man drabbats av detta? Vi andra ca 56 996 (27/1) som åtminstone hittills inte drabbats av detta vet ju inte ens om att vi ev. har ett fel.

Menar du att Volvo skulle ha agerat på ett förmodligen väldigt litet antal som rapporterat om problemet och återkallat samtliga bilar? Felet är ju uppenbarligen inte på alla bilar. Mjukvaran kanske uppträder fel ihop med speciella tillval osv?

En biltillverkare lär nog ha mer på fötterna innan man trycker på knappen = stora kostnader och negativa rubriker.
av Verdi
Nån som vet om polisen haft problem eller om de bara tar det säkra före det osäkra? De lät ju hundratals nya volvobilar stå stilla tills de fick mjukvaran uppdaterad. Tycker det låter allvarligt om de tar ett sånt beslut.

Jag valde XC70 Classic eftersom jag tänkte att det var en beprövad modell som inte borde vara behäftad med så många fel. Har visserligen aldrig råkat ut för nåt mer än att lyktorna var felinställda från fabrik och att rattvärmen inte fungerade en dag. Men de potentiella oklarheterna med bränslemätaren och det här med att "allting dör" är för mig otroligt allvarliga. Det skadar mitt förtroende för bilen. Har de verkligen hittat felen?

Vi ska få vårt andra barn vilken vecka som helst nu och tanken på att nåt händer när min fru är ute och åker med barnen är nästan outhärdlig. Har faktiskt funderat allvarligt på att byta bort den. Visst, en överreaktion men man är inte alltid rationell.
av Alexas
@verdi. Med all respekt men jag tycker att du överdriver enormt mycket. Och om du själv vet att du inte är rationell så är det väll bara till att ta sitt vuxna förnuft till fånga och tänka om?

Det finns ingen som helst anledning till att du, eller någon annan som äger en bil med en D5a, ska vara orolig för att köra sitt/sina barn i bilen. Hade felet varit så allvarligt och påverkat körningen i den utsträckning som gör att barn hamnar i fara hade Volvo definitivt agerat tidigare OCH det hade skett en olycka som berodde på felet. Ingen olycka har skett och felet är hittat. Så åk in och få det åtgärdat och åk med fru och familj :) och njut av familjelivet!
Användarvisningsbild
av apersson850
De 115 bilar som polisen parkerade får nog räknas som "ett hundratal" snarare än "hundratals". Om vi nu ska hålla oss till fakta mer än känslor.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Mjukvara kommer ju inte spela oss mindre spratt framöver...
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 22

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]