Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Jag har kört 4 vuxna i min med panorama otaliga gånger och det är kanonbra med plats. 5 kommer bli obekvämt men funkar gör det absolut. Folk måste ha extremt tjocka släktingar om de har problem med 4!.
Användarvisningsbild
av MartinS
Fast Panorama har ju inget med bredden att göra crumpets, men helt avgörande för längden på förare och passagerare.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det var ett rent svar till Gourmands inlägg :) Han påstod att den var allmänt trång. Vad gäller höjden kan jag vara beredd att hålla med, jag måste dra ner stolarna till absoluta bottennivån på bara 180cm. Men har för mig att elstolar har ett mycket högre lägstaläge?
av Gourmand
De flesta motorjournalister har ju framfört samma kritik som jag nu gjort, nämligen att V40 är trång i baksätet, har dålig sikt och en klaustrofobisk känsla p.g.a. de minimala fönsterytorna och den korkade höga midjelinjen.
Jag som är 183 cm lång, får takkänning i baksätet på V40 och det även utan det s.k. panoramafönstret, som gör bilen ännu mer oanvändbar och ännu trängre interiört.
De förhållanden som jag nyss beskrivit är att betrakta som rena fakta och har inget med tyckande att göra. Att man gillar bilen iaf, trots ovan beskrivna nackdelar, har med tyckande att göra och är inte så mycket att diskutera. Att V40 är en bil med usla innerutrymmen, dålig sikt och en extrem känsla av instängdhet kan knappast räknas som något positivt och ej hamnar på pluskontot. Trendiga popformer har ju oftast dessa egenheter och dessutom blir de snabbt omoderna. Jag tror knappast att Volvo gör samma misstag igen, när nu så småningom nästa generation V40 ska ersätta den nuvarande, Ford-baserade, V40-modellen.
Vad det gäller bilens utseende kan jag i övrigt hålla med om att den är snygg och ser ut som en liten pralin. Men, det hjälper liksom inte när den inte kan användas av fullvuxna. Det är istället riktigt dåligt !
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Hade den sålt bättre eller sämre i Fabiakostym? Vad hade den haft för inverkan på varumärket sans pop art - hade det ens spelat någon roll.
V50 hade ju fortfarande gått att sälja i parti, (eller ja den gick ju inte heller att använda av fullvuxna) men Volvo ville ju verkligen nåt annat.
Senast redigerad av 1 W.A.P.E., redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
-
Senast redigerad av 1 W.A.P.E., redigerad totalt 0 gånger.
av AramisKD
Jag hade mängder med bilar att välja mellan när jag skulle bestämma mig. Att det är "fakta" att du får en klaostrofobi-känsla i bilen är ju ganska fel sagt. Jag är stor och jag får ingen som helst sådan känsla och jag satt bekvämt som förare, min lika långe bror i passagerarsätet samt en kompis som satt bakom honom som är ca 182. Alla satt bekvämt så förstår inte problemet? Sen om jag sitter med röven mot ryggstödet och totalt rakryggad i baksätet då tar min frilla i taket absolut.

Men jag tycker den är riktigt stilig och skön som fan att köra. Men men vi alla har väl olika uppfattningar.
av Lövet
Det är ju närmast skrattretande när någon kommentarer utseende och sedan utnämner det som "fakta". V40 inte är till för folk som bara ser sin bil som ett excelark där man ska optimera varje parameter. Den ser ut som den gör för att vara snygg och tilltala personer som gillar sådant. För personer som ser bilar som ett nödvändigt ont finns Kia Ceed, Skoda Fabia och annat ointressant. Sådana bilar diskuteras på Vi Bilägare av den anledningen att ingen här är intresserad av att prata om dem.
av Gourmand
Fakta är att V40 är trång, har usel sikt och ett trångt baksäte. Detta har också framförts av ett flertal motorjournalister, av den enkla anledningen att det är just fakta.
Att bilen ger en klaustrofobisk känsla, är mitt eget tyckande - även om detta beskrivits i motorpressen och jag ansluter mig således till denna uppfattning.
Att den fåniga popdesignen är just fånig, är även det en åsikt, men en förklaring till varför V40 är en sämre bil än konkurrenterna i detta avseende.
Om Volvo även i fortsättningen vill erbjuda en bil i "Golf-klass", bör de snarast lämna popdesignen och konstruera en bil som fungerar för fyra fullvuxna och med en sikt, som ej kräver periskop för navigeringen. Nuvarande Fordbaserade V40 håller inte måttet i detta avseende och kommer sannolikt att anses mycket omodern, när ersättaren gör entré. Volvo kommer sannolikt inte göra samma tabbe igen, eller ?
Användarvisningsbild
av leiwi
Gourmand skrev:Fakta är att V40 är trång, har usel sikt och ett trångt baksäte. Detta har också framförts av ett flertal motorjournalister, av den enkla anledningen att det är just fakta.
Att bilen ger en klaustrofobisk känsla, är mitt eget tyckande - även om detta beskrivits i motorpressen och jag ansluter mig således till denna uppfattning.
Att den fåniga popdesignen är just fånig, är även det en åsikt, men en förklaring till varför V40 är en sämre bil än konkurrenterna i detta avseende.
Om Volvo även i fortsättningen vill erbjuda en bil i "Golf-klass", bör de snarast lämna popdesignen och konstruera en bil som fungerar för fyra fullvuxna och med en sikt, som ej kräver periskop för navigeringen. Nuvarande Fordbaserade V40 håller inte måttet i detta avseende och kommer sannolikt att anses mycket omodern, när ersättaren gör entré. Volvo kommer sannolikt inte göra samma tabbe igen, eller ?

Otroligt !! Med all respekt för din smak , men att du och "motorskribenter " anser är väl kanske inte sanning för alla , du tycks bara läsa det negativa som "motorskribenter" framför om tex Volvo 40, och ditt uttryck för "den fåniga popdesignen" är väl närmast löjlig åsikt , för alla oss som uppskattad väldesignade och snygga bilar med gott andrahandsvärde är väl glada att bilindustrin har lämnat stadiet med lådbilar
Om du tar del av försäljningssiffrorna för bilar så kommer du nog att hitta flera bilar ed "popdesign" högt upp
:D :D

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]