Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej på er!
Har en 745 från 1988 som fått ett irriterande problem. Det gnekar likt gummi när man svänger, både vid stillastående och under körning. Det gnekar mest när man svänger höger, men även åt vänster. Försökte att lokalisera varifrån ljudet kommer men det är svårt! Det kommer inte från själva ratten eller rattstången, utan någonstans undertill närmare höger framhjul (passagerarsidan). Det spelar ingen roll om bilen är igång eller inte, så har uteslutit styrservon. Upptäckte att ljudet kommer även när man gungar bilens fjädring fram till höger. Det låter inget om man gör likadant vid vänster framhjul. Får för mig att den fjädrar mer trögt på höger sida än vänster också, men kan vara inbillning. Det låter inte direkt som att ljudet kommer från själva fjädringen, utan mer underifrån mot mitten av bilen till.

Vad skulle det kunna vara? Bilen beter sig som den ska rent funktionellt, bara extremt irriterande med gnek och gnissel i stadskörningen. :P

Tack på förhand! :)
skulle titta närmare på fjäderbenslagring, du kan hissa upp bilen och svänga på hjulet för hand, ska höras om något mindre då också för
att den inte är belastad lika mycket

mitt under bilen finns ju inte så mycket som rör sig när du rattar, styrväxeln är i stort sett lika bred som motorramen och är
fastinspänd så den ska inte gnissla på det viset
Det kan säkert vara så att det är torrt inuti spindelleder och styrleder också. Det brukar man kunna känna om man håller ett finger på leden samtidigt om någon gungar. I så fall, stick ett liter hål i gummit och spruta in lite olja av något slag. Känn även på själva stötdämparen (fjäderbenet), det kan komma inifrån där också

Mvh
Lennart
Skulle nästan våga mig på att säga att det garanterat är en fjäderbenslagring. Känner igen beskrivningen och på min 940 -92:a var det efter en utdragen felsökning fjäderbenslagringen som visade sig vara källan till knarr- och gnekljudet (dock inget gnissel).
jesper13 skrev:låter som att stötdämparen är på väg att ge sig då ljudet kommer både vid vridning av hjulen samt in/ut fjädring. dessutom upplevdes fjädringen trögare vid det aktuella hjulet
Spraya 5-56, WD40 eller liknande på stötdämparstången. Ändrar sig ljudet eller tystnar så är felet där. Det brukar "kännas" om man håller ett finger på fjädertallriken också, men då kan det komma från något annat också.

Mvh
Lennart

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)