- sön 21 feb 2016, 22:59
Upptäckte att nu med ACC att det inte går att öka farten med 1km/h i taget utan enbart med 5km/h.
Moderator: Moderatorer
joel80 skrev:Själv tycker jag den ibland är lite för defensiv.. T.ex om man på motorväg kommer ikapp en bil. Då börjar adaptiva farthållaren minska farten på min bil betydligt tidigare än var jag egentligen tänkt byta fil. För att undgå det måste man ibland byta fil lite "för tidigt".. Vilket kan reta upp bakomvarande som kör snabbare. Det här är alltså även i inställningen för "kortast avstånd".Även jag har noterat detta men har också upptäckt en funktion som åtminstone delvis avhjälper problemet. Om du ger signal för filbyte med blinkersspaken ökar bilen farten (eller behåller den oförändrat hög) även om du ligger kvar i högerfilen.
Perra83 skrev:Upptäckte att nu med ACC att det inte går att öka farten med 1km/h i taget utan enbart med 5km/h.Jo det går fortfarande men du måste göra en sådan gradvis ändring genom att hålla in knappen. Ett kort tryck ger närmsta jämna 5-tal första gången och därefter 5 km/h per tryckning. Själv tycker jag den nya varianten funkar alldeles utmärkt eftersom jag vanligen vill ställa på jämnt 5-tal, t.ex. på 95 på 90-väg (mätaren visar runt 5 km/h för mycket) och detta är nu enklare att åstadkomma än det tidigare var. Snyggt löst också när det gäller hur inställningen visas i det digitala instrumentet, både precis när den görs och därefter.
andersuw skrev:Håller med... Att lägga foten lite löst på gaspedalen gör också att den inte bromsar ner i onödan innan man byter fil när man kommer ifatt en lastbil t ex...joel80 skrev:Själv tycker jag den ibland är lite för defensiv.. T.ex om man på motorväg kommer ikapp en bil. Då börjar adaptiva farthållaren minska farten på min bil betydligt tidigare än var jag egentligen tänkt byta fil. För att undgå det måste man ibland byta fil lite "för tidigt".. Vilket kan reta upp bakomvarande som kör snabbare. Det här är alltså även i inställningen för "kortast avstånd".Även jag har noterat detta men har också upptäckt en funktion som åtminstone delvis avhjälper problemet. Om du ger signal för filbyte med blinkersspaken ökar bilen farten (eller behåller den oförändrat hög) även om du ligger kvar i högerfilen.
joel80 skrev:Jodå.. Vet om att den ökar/bibehåller om man blinkar... Men jag vill inte åka o blinka så väldigt länge utan att btta fil.. Och efter några sekunder bromsar den in igen om man inte bytt.Ja jag inser att blinkerstekniken inte hjälper i alla lägen och också att den kan ha sina sidor i fall av det slag du nämner. Men jag tycker ändå den är till avsevärd hjälp i många fall. Man kan börja blinka så snart man märker att man är på väg att köra ikapp någon och sedan göra filbytet några sekunder senare, när man hunnit kolla att kusten är klar.
Förresten är det lite läskigt ibland med den där automatiska accelerationen! Om man hamnat i öite kötrafik och säg att det går 40-50km/h och adaptiva farthållaren har saktat ner från 110km/h.. Du ligger i höger eller vännster fil.. Det är bilar i båda filerna... men du ser en lucka och ska byta fil.. Blinkar och börjar byta.. Då gasar bilen på.. Rätt rejält ibland innan den märker bilen i den andra filen. Kan ju bli lite tokigt. :)
apersson850 skrev:Att ställa in farten kan jag göra med +/-5 km/h med +/- knapparna, och så kan jag öka med 1 km/h i taget med resumeknappen.Kan man verkligen ändra inställd hastighet med resumeknappen på din bil? Det har såvitt jag vet inte varit möjligt med någon konstantfarthållare jag hittills upplevt (855 -94, V70 -02, V70 -15). På den "nya" bilen får man, som jag skrev i tidigare inlägg, hålla in plus- eller minusknappen om man vill öka eller minska med enstaka km/h.
Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]
Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]