Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av agh39
Högst upp på sidan har du en kontrollpanel.
I den så anger du vad du kör så blir det så mycket lättare för dig att få svar på bilrelaterade frågor.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nej, det är bättre att skriva bilmodell och motor i tråden.
Det kan ju vara så att man byter bil och då stämmer ju inte det som står i profilen med tråden längre.

Har nu flyttat tråden till rätt avdelning.
av maiden71
Tomas88 skrev:Nej, det är bättre att skriva bilmodell och motor i tråden.
Det kan ju vara så att man byter bil och då stämmer ju inte det som står i profilen med tråden längre.

Har nu flyttat tråden till rätt avdelning.
tack
av maiden71
:( :( :( märkte idag att den har väldigt låg tomgång men när jag lägger den på 700 varv så går denb bra .kan detta vara som spökar ? är så konstigt att efter jag bytt så mkt så går bilen inte bra på tomgång . kan det behövas en uppdatering ? alla tips mottages .
Användarvisningsbild
av greeeken
maiden71 skrev::( :( :( märkte idag att den har väldigt låg tomgång men när jag lägger den på 700 varv så går denb bra .kan detta vara som spökar ? är så konstigt att efter jag bytt så mkt så går bilen inte bra på tomgång . kan det behövas en uppdatering ? alla tips mottages .

Kanske har missat men vad är det för ÅRSMODELL? Manuell eller automat? v70 s60 xc90
av volvo244gle
Tråkigt med strul! :(

Gjordes kamremsbytet på en "bra" verkstad? Lätt hänt att man får dreven fel om man inte använder tolkar för att låsa kammar och vev.
En eller båda kamaxlarna har VVT (variabla ventil-tider) på dessa motorer.

Läst ut felkoder?
I princip bara Volvo som kan göra detta, eller verkstad/privatperson som har tillgång till Volvos läsare DiCE samt deras datorprogram VIDA.
Kanske finns det någon forumsmedlem i närheten som har denna utrustning och vill tjäna en slant?
av maiden71
volvo244gle skrev:Tråkigt med strul! :(

Gjordes kamremsbytet på en "bra" verkstad? Lätt hänt att man får dreven fel om man inte använder tolkar för att låsa kammar och vev.
En eller båda kamaxlarna har VVT (variabla ventil-tider) på dessa motorer.

Läst ut felkoder?
I princip bara Volvo som kan göra detta, eller verkstad/privatperson som har tillgång till Volvos läsare DiCE samt deras datorprogram VIDA.
Kanske finns det någon forumsmedlem i närheten som har denna utrustning och vill tjäna en slant?
ja kamremsbytet gjordes på verkstad inga felkoder finns. börjar bli så less på detta nu.så finns det någon på detta forum som känner igen sig på dessa symptom .det är en 03 2,4 automat.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Utan större kunskap skulle jag tippa på bränslefilter eller bränslepump om sådan finns. Hade först iaf kollat så att det inte finns några spruckna slangar vid motorn, en vakumslang kan vad jag vet påverka tomgång iaf
av maiden71
Micce1980 skrev:Utan större kunskap skulle jag tippa på bränslefilter eller bränslepump om sådan finns. Hade först iaf kollat så att det inte finns några spruckna slangar vid motorn, en vakumslang kan vad jag vet påverka tomgång iaf
alla slangar är kollade men tänkte att det kanske är kamremmen ändå men skulle han inte bete sig illa hela tiden då`?

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]