Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Gör den samma om den står på tomgång 10 min eller kör du 10 min och sedan dör den? Tänkte om det vore fel på pedallägesgivaren så borde den väl ge felkod så fort du kör iväg oavsett tid eller hur varm motorn är.
av ollikent
Sista felkoden som står på kvittot från Volvo är ECM902B. Spelar heller ingen roll om den står på tomgång. Testat det också. Efter typ 12 minuter så varvar den upp. Sen går den ner i varv och låter som en fiskekutter nästan.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
ollikent skrev:Sista felkoden som står på kvittot från Volvo är ECM902B. Spelar heller ingen roll om den står på tomgång. Testat det också. Efter typ 12 minuter så varvar den upp. Sen går den ner i varv och låter som en fiskekutter nästan.
Googlade lite snabbt på felkoden och man blir inte mycket klokare av det. Vad var det för signal fel den gnällde på? För högsignal, För lågsignal eller felaktig signal? Du skulle kunna testa och göra rent spjällhuset men det var väl redan bytt och rengjort? vad var det för motor du hade i bilen var det en sugmotor eller en turbomotor? Är det en sugmotor så är det lätt då kan du släppa på slangen innan gasspjället och kika hur det ser ut så att det inte har klägget igen. Är det en turbomotor så är det lite besvärligare.
av SubMarine
Nedan gäller för Denso-systemet (sugmotor):
ECM-902B sätts om motorstyrsystemet (ECM) slutar ta emot CAN-meddelanden från gasspjället (ETM).

Possible source
The power supply to the throttle unit
Loose connections or contact resistance in the terminals for the CAN
Open-circuit in one or both CAN signal cables
Short-circuit to ground, voltage or each other in one or both of the CAN signal cables
Interference on the CAN signal wiring
Defective node in the Control area network (CAN)

Börjar motorn varva upp "våldsamt" när felet inträffar? Hur högt varvar den upp? Om spjället t.ex. tappar strömmen eller stänger av sig så kommer trottlen att gå till ca 20% öppning vilket är den mekaniska vilopositionen. När ECM detekterar felet kommer den stänga av bränslet till en cylinder åt gången för att hålla rimlig tomgång.
av Kena
En till fråga. När det händer, om du då stannar motorn och startar den direkt igen. Tar det då 10-12 minuter innan det händer igen eller går den dåligt direkt? Varför jag undrar det är för om det är något som kan vara temperaturberoende? Motorns temperatur eller så kan elektronik börja spöka när det blir varmt. Men eftersom du prövat byta både spjäll och hjärna så är väl risken minimal att det är något elektriskt fel???
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok eftersom spjället är nytt/renoverat och du har bytt ECU så är felet troligtvis kabelbrott jag kan inte komma på något annat.
av Indalsman
Går det inte att läsa av aktuell data på signaler till spjällhus och motor temperatur och dylikt och se om det blir nå knas med nån signal precis när det händer?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Innan du gör mer och byter fler saker, kolla vacumslangen, kostar inte att titta efter. Citat från *pettson^Hmm känns som om du har en vacumslang som är läck. Kikat i änden på insuget om du har en slang där? (ändan mot generatorn) Dom slangarna brukar gå av..

Jag hittar filmer på bränslefilterbyte […]

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]