Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Är det din 855a det gäller...? Dom tar inte speciellt lång tid att riva loss turbon på - speciellt inte om man har tillgång till lyft. Bortmontering av turbo utan lyft, förutsatt att inget jävlas(men det gör det ju alltid när man ligger där!), fixar man nog på 1.5h.

Det enda man behöver bort med är värmeplåten(3 skruv om jag minns rätt), olja in(2 skruv), vatten in(1 banjo), vatten ut(1 banjo), olje retur(2 skruv + 1 skruv för hållaren), insugsrör(1 slangklämma) och tryckrör(1 slangklämma), 2 eller 3 vakuumslangar, samt downpipen(3-4 bult), sen är det bara att lossa turbon från grenröret(3-4 bult) så har man den i näven.

Det är rätt skapligt utrymme att arbeta med när man plockar bort värmeplåten faktiskt.
Så, ja, för en van mekaniker med lyft osv ska det inte ta mer än ett par timmar för de-/montering tycker jag. Ska turbon lagas/renoveras därimellan så springer ju tiden såklart iväg.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Tack för alla råd, det är en Opel Astra som det gäller, men tillvägasättet är väl samma.
Vad kostar renoverade turbon i Sverige, ska kolla om jag hittar innan jag köper...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En renovering kostar väl typ 2000SEK, och ett utbytesagg(dvs du skickar in ditt gamla) ligger väl runt 3000-4000SEK. Det beror ju mycket på vad det är för aggregat, t ex en 15G kostar ju mindre än en 19T osv.

Ett sprillans nytt orginal 19T agg ligger på runt 10lök. Mindre aggen har jag ingen koll på nypriset på(eller större heller för den delen).
Användarvisningsbild
av Alfredo
Lucif3r skrev:En renovering kostar väl typ 2000SEK, och ett utbytesagg(dvs du skickar in ditt gamla) ligger väl runt 3000-4000SEK. Det beror ju mycket på vad det är för aggregat, t ex en 15G kostar ju mindre än en 19T osv.

Ett sprillans nytt orginal 19T agg ligger på runt 10lök. Mindre aggen har jag ingen koll på nypriset på(eller större heller för den delen).
Kollade på priser i Sverige och tyckte det var ungefär samma som här, vilken storlek det är vet jag inte egentligen men motorn är på 190 hk orginal och är på 2,0 l. Att det finns turbon renoverade för 3000-4000 skr hittade jag inte.

En renoverings firma erbjöd 1000€ för en helrenoverad turbo med montering, varav priset på turbon var 600€
Användarvisningsbild
av Alfredo
Har en verkstad som fixar turbos och priset är 550€ om det räcker med nya lager, 850 för en helrenovering inklusive demontering och montering. Kommer att nappa på detta. Turbon är av märke KKK, storleken vet Jag fortfarande inte.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Nu är turbon renoverad, hela mittenheten är utbytt, 400€ fattigare. Kom fram att vingarna var slitna och så det fattades någon mm, antagligen smuts kommit in. Får den på plats imorgon.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS