Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Ursäkta om nu någon med manuellåda kände sig trampad på kopplingen :oops: , det var inte min avsikt ..utan bara säga att automatlåda är överlägsen om man kör ex. i städer eller i bilkö ...utvecklingen går framåt :roll:
av Marbas
Steff 99 skrev:Ursäkta om nu någon med manuellåda kände sig trampad på kopplingen :oops: , det var inte min avsikt ..utan bara säga att automatlåda är överlägsen om man kör ex. i städer eller i bilkö ...utvecklingen går framåt :roll:
Ingen fara på taket här :wink: . Det är ju ett forum där det ska diskuteras...

Det verkar som att vi kan enas om två saker:
1. Valet av manuell eller automat är högst personlig, och tipset är att prova båda innan man bestämmer sig.
2. Dagens automatlådor är vesäntligt bättre än de på 80-talet.

Tega, meddela gärna vad ditt val blev när du köpt din bil.

PS. Jag hade valt manuell... DS.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kan bara inte med argumeneten "Utvecklingen går frammåt, på stenåldern körda man manuellt, nuförtiden kör man automat"

Det stämmer ju inte alls för det är ju mest pensionärer som kör aut :lol:

Nej av jag vill säga är att automatre är bekvämare, slappare och enklare att köra.

Sen att det är dyrare, slöare och drar mera soppa känns inte så himla modernt.

Jag väntar med spänning att Volvo (Ford) ska släppa något i stil med Audis DSG som är så enkel men ändå så supersmart.

Den har automatens alla fördelar men ingen av dess nackdelar. Snabb och snål trots auto. Men man ska väl inte behöva byta till Audi för att slippa åka automater med konstruktion från ett gamalt sekel.
av Steff 99
Ja det är omordernt om autmaten är slöare och törstigare som på Volvo.
Ex. som sägs Audi har automater (DSG)som är snabbare och bränslesnålare än manuell, BMW har det samma ..men där är det ändå en traditionell automatlåda.
Kontentan av detta är då tydligen att Volvo(Ford) är en omodern tillverkare av bilar. :???:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Ja det är omordernt om autmaten är slöare och törstigare som på Volvo.
Ex. som sägs Audi har automater (DSG)som är snabbare och bränslesnålare än manuell, BMW har det samma ..men där är det ändå en traditionell automatlåda.
Kontentan av detta är då tydligen att Volvo(Ford) är en omodern tillverkare av bilar. :???:
Nej nej nej, Audi och BMW har INTE tradionella lådor som är snålare och snabbare än manuella. Deras tradionella lådor är långsammare och drar mer soppa än de manuella.

MEN de har också nya automatlådor som bygger på manuella lådor som växlas automatiskt och därför blir snålare och snabbare.
av Steff 99
Det är fel att BMW har automatiskvxlåda som bygger på manuell,tidigare fanns det en sk.SMG låda ..denna är nerlagd, nu är det en ZF-låda där lådan har en helt annan programvara som gör att lådans lockup går in väldigt tidigt, alltså lådan slirar inte som en traditionell a-låda, detta innebär att accelarationssiffrorna och bränsleförbrukning ligger samma eller bättre än en manuell.
Tittar man på BMW:s 3.0 l. dieslar så är den med a-låda 0.1 sek snabbare till 100 km/tim och bränsle förbrukning samma.
av robbe
Ojj.. 0,1 sek
Det avgör saken..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
robbe skrev:Ojj.. 0,1 sek
Det avgör saken..
Det beror väl på hur man ser saken.

Det är ju 0.1 sekunder snabbare, volvos automater är nästan en sekund långsammare än med manuell. Och det är rätt mycket.

För att kompensera detta behöver du ju nästan gå upp en hel motorstorlek. Dessutom drar det nästan en deciliter soppa till. Tycker inte det känns så modernt precis.

Bra mycket smartare då att ha en modern låda ala BMW eller Audi som gör att du kan välja en motorstorlek mindre, spara bränlse och ändå ha en lika snabb bil som den manuella, eller t.o.m snabbare!!! :D Det tycker jag känns modernt.
Användarvisningsbild
av exup
Jag har en gubbabil,självklart ska det va automat iden :D Men ialf så ångrar jag mej inte mitt val nu när jag köpte ny bil och valde till aut.Visst den blev lite dyrare,kanske drar lite mer soppa,men komfortmässigt när man kör i storstäder osv då är den priceless.
Användarvisningsbild
av v70 ocean race
Undra om "tega" har blivit något klokare
med allt det här tölet man väljer vad man tycker
själv.Jag åker själv automat vilket passar mig bra.
Men sen tycker inte att volvo automaten ärn någon trevlig
låda åker cheva i vanliga fall viket växlar trevligare

Fred

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]