Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad behöver man mer än två motorer samt knapp?
Kontaktstycken till motorerna sitter ju förberett, men i instrumentbrädan finns inget kontaktstycke för knappen.
Bilen är en 96a

Googlat lite men blir inte klokare, finns några gamla trådar men inga avslut!

Mvh Andreas
Vet faktiskt inte det bästa vore ju om du kunde ta kablaget från någon skrot med självplock då är det ju bara att följa kablaget vart det tar vägen. Vet inte men var inte höjdjusteringen vacuum styrt på något vis till 850? Eller är jag bar ute och yrar?
Vet hur det ser ut då jag just plockat det ur en 95a ja plockar delar av, där försvinner det gråa kontaktstycket in i huvudhärvan.
På 96an finns fler kontaktstycken men inget grått som passar knappen, har inte rivit så mycket i 96an. ska rycka instrumentet imorgon å se så ingen kabel gömmer sej.

Mvh Andreas
145Raggarn skrev:Vet hur det ser ut då jag just plockat det ur en 95a ja plockar delar av, där försvinner det gråa kontaktstycket in i huvudhärvan.
På 96an finns fler kontaktstycken men inget grått som passar knappen, har inte rivit så mycket i 96an. ska rycka instrumentet imorgon å se så ingen kabel gömmer sej.

Mvh Andreas
Ja det får du göra bort med instrumentbrädan och instrumentpanelen så att du ser ordentligt tycker ju att det borde vara draget då det redan är det i motorrummet. Kollade även på min och det är en grå kontakt som går in i resten av kabelstammen omöjligt att se något utan att plocka bort Instrumentpanelen.
Problemet löst :)
Klippte kontaktstycket från donatorbilen, där är fyra kablar.

Orange/vit = Tändningsplus.
Blå = plusmatning till motorerna.
Rosa = Tändningsplus till belysning knapp.
Orange/svart = Jord belysning knapp.

Jag gillar inte "strömtjuvar" Så jag drog en ny matarplus med en 15 amp hängsäkring, direkt från batteriet in till kontaktstycket och kopplade den på Orange/vit.
Drog ytterligare en blå kabel till kontaktstycket, parade ihop den med blå kabel i kontaktstycket.
Sen vid motorerna finns redan kontakterna färdiga, Orange/vit, Orange/svart samt blå kabel, där klippte jag den blå kabeln vid kontaktstycket och kopplade in den blå kabeln ja drog från cup'en.
Sen skarvade jag vidare den blå kabeln till motorn på höger sida.
Kopplade in motorerna, på med tändning så funkade det :)

Hittade ett kontaktstycke med tändningsplus samt jord som inte används under panelen, klippte det och drog knappbelysningen därifrån.

Jobbar hos en Volvoåterförsäljare, så jag pratade med verkmästaren som plockade fram elschemat åt mig :)

Mvh Andreas
Gött att det löste sig för dig :D lite märkligt att det inte är kablagedraget i kupén när det redan finns i motorrummet :???: Ja du hittade det gulakontaktstycket för extrautrustningen det finns väldig mycket bra spänningar att hämta där :) Själv så kopplade jag in en extraljus knapp fick bara dra en kabel från kupén in till motorrummet där reläet sitter till mina extraljus förutom det så var det bara plug and play eftersom jag även tog med kablaget till knappen från en skrot :D.
installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]